Zespół nadpobudliwości psychoruchowej

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 819
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej - strona 1 Zespół nadpobudliwości psychoruchowej - strona 2 Zespół nadpobudliwości psychoruchowej - strona 3

Fragment notatki:


    ADHD ADH ADHD  –  A ttention  D eficit  H yperactivity  D isorder   Zespół nadpobudliwości  psychoruchowej       Czym jest ADHD?      W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że u  podłoża  ADHD  leży specyficzny tryb pracy mózgu,  który utrudnia dziecku kontrolowanie własnych  zachowań  i osłabia zdolność skupienia uwagi.        Dla  ADHD  charakterystyczne jest występowanie trzech  grup objawów:  • NADPOBUDLIWOŚĆ • IMPULSYWNOŚĆ • ZABURZENIA UWAGI     Charakterystyczne cechy • Powolny przebieg • Brak nagłych zmian zachowania • Zwiększenie intensywności  objawów w wyniku zmiany  warunków zewnętrznych • Najczęstsze  nasilenie objawów-  rozpoczęcie nauki w szkole          Przyczyny choroby:     Historia: Badacze, szukając źródeł zespołu nadpobudliwości psychoruchowej, oceniali budowę i pracę mózgu osób cierpiących na ADHD i odkryli pewne nieprawidłowości.      Dotyczyły one m.in. takich obszarów, jak:   kora przedczołowa,   struktury podkorowe,   spoidło wielkie   móżdżek           Przyczyny choroby:   W latach 50. i 60. przyczyny ADHD  wiązano z mikrouszkodzeniami  ośrodkowego układu nerwowego   W latach 90. wyniki badań  biochemicznych wykazały, że poziom  dwóch neuroprzekaźników: dopaminy  i noradrenaliny jest obniżony u dzieci  z ADHD      Przyczyny choroby:   Zespół nadpobudliwości  psychoruchowej uznawany jest więc,  w świetle współczesnych badań, za  zbiór cech uwarunkowanych  genetycznie  Istnieją również czynniki zewnętrzne  mogące wywołać bądź nasilić objawy  nadpobudliwości psychoruchowej      Przyczyny choroby:    Zespół nadpobudliwości psychoruchowej ma  podłoże biologiczne, co oznacza, że nie wynika  on z czynników psychogennych czy błędów  wychowawczych. Jednakże trudna sytuacja  domowa, niekonsekwencja rodziców w ustalaniu  zasad oraz ich impulsywność wprowadzają brak  stabilizacji w życiu dziecka i mogą nasilać  objawy ADHD.     Objawy choroby: • częste wtrącanie się do rozmowy • wbieganie do pokoju, w którym ktoś pracuje mimo  wielokrotnego przypominania, że nie wolno tego robić • przypadkowe, nieumyślne niszczenie rzeczy • nagłe wbieganie na ulicę, brawurowa jazda na rowerze Nadmierna impulsywność :  Dzieci okazujące nadmierną impulsywność  działają pod wpływem impulsu, którego nie  są w stanie kontrolować.      Objawy choroby: Nadruchliwość: Nadruchliwość to nadmierna, w porównaniu z

(…)

… działa przez 24 godziny i może
być podawany raz na dobę. Jest dobrze tolerowany i nie
posiada działania uzależniającego. Do jego
najczęstszych działań niepożądanych należą: bóle
brzucha, zmniejszenie łaknienia, nudności i wymioty.
Trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne
(imipramina, dezimipramina, klomipramina,)
• Leki te nie są zarejestrowane w leczeniu ADHD,
ale lekarze często je stosują…
…. klonidyna)
• Leki te nie są zarejestrowane w leczeniu ADHD,
ale lekarze je stosują, powodują zmniejszenie
objawów ADHD. Ich skuteczność w stosunku do
leków psychostymulujących jest znacznie
mniejsza. W ostatnich latach zwraca się uwagę,
że mogą znaleźć zastosowanie szczególnie w
przypadku współwystępowania ADHD z tikami
lub chorobą Touretta. Efekty uboczne Klonidyny
to bóle i zawroty głowy, nudności, bóle brzucha,
spadek ciśnienia tętniczego oraz obniżenie
nastroju.
Bupropion
• atypowy lek przeciwdepresyjny, inhibitor
wychwytu zwrotnego dopaminy i noradrenaliny
• Powoduje zmniejszenie nasilenia ADHD u osób
dorosłych i nastolatków. Do objawów ubocznych
Buproprionu należą drażliwość, bezsenność,
napady drgawkowe.
Wenlafaksyna
• Mechanizm działania wenlafaksyny polega na
wybiórczym hamowaniu wychwytu…

• łatwiej będzie mu
zapanować nad swoją
potrzebą ruchu i mówienia
• łatwiej będzie dziecku
przez chwilę pomyśleć,
zanim coś zrobi
 
Czego leki nie zmienią?
• leki nie zastąpią wychowania i nauczania
• nie spowodują, że przeciętny uczeń nagle
zacznie dostawać piątki i szóstki
• nie zmniejszą agresji, jeśli ma ona inne podłoże
niż impulsywność (np. gdy dziecko jest bite w
domu)
• leki nie usuną dysleksji
… ani dysgrafii
Leki psychostymulujące
• Leki zarejestrowane w leczeniu ADHD. Są to
leki poprawiające uwagę o wysokiej
skuteczności. Większość z nich oparta jest na
budowie cząsteczki amfetaminy. Ich efekt
kliniczny jest szybki, ale dość krótkotrwały i
zależny od stężenia preparatu w surowicy.
Muszą w związku z tym być podawane (w
zależności od preparatu) od 1 do 4 razy dziennie
– w szkole i po lekcjach. Powinny…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz