To tylko jedna z 28 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ADHD ADH ADHD – A ttention D eficit H yperactivity D isorder Zespół nadpobudliwości psychoruchowej Czym jest ADHD? W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że u podłoża ADHD leży specyficzny tryb pracy mózgu, który utrudnia dziecku kontrolowanie własnych zachowań i osłabia zdolność skupienia uwagi. Dla ADHD charakterystyczne jest występowanie trzech grup objawów: • NADPOBUDLIWOŚĆ • IMPULSYWNOŚĆ • ZABURZENIA UWAGI Charakterystyczne cechy • Powolny przebieg • Brak nagłych zmian zachowania • Zwiększenie intensywności objawów w wyniku zmiany warunków zewnętrznych • Najczęstsze nasilenie objawów- rozpoczęcie nauki w szkole Przyczyny choroby: Historia: Badacze, szukając źródeł zespołu nadpobudliwości psychoruchowej, oceniali budowę i pracę mózgu osób cierpiących na ADHD i odkryli pewne nieprawidłowości. Dotyczyły one m.in. takich obszarów, jak: kora przedczołowa, struktury podkorowe, spoidło wielkie móżdżek Przyczyny choroby: W latach 50. i 60. przyczyny ADHD wiązano z mikrouszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego W latach 90. wyniki badań biochemicznych wykazały, że poziom dwóch neuroprzekaźników: dopaminy i noradrenaliny jest obniżony u dzieci z ADHD Przyczyny choroby: Zespół nadpobudliwości psychoruchowej uznawany jest więc, w świetle współczesnych badań, za zbiór cech uwarunkowanych genetycznie Istnieją również czynniki zewnętrzne mogące wywołać bądź nasilić objawy nadpobudliwości psychoruchowej Przyczyny choroby: Zespół nadpobudliwości psychoruchowej ma podłoże biologiczne, co oznacza, że nie wynika on z czynników psychogennych czy błędów wychowawczych. Jednakże trudna sytuacja domowa, niekonsekwencja rodziców w ustalaniu zasad oraz ich impulsywność wprowadzają brak stabilizacji w życiu dziecka i mogą nasilać objawy ADHD. Objawy choroby: • częste wtrącanie się do rozmowy • wbieganie do pokoju, w którym ktoś pracuje mimo wielokrotnego przypominania, że nie wolno tego robić • przypadkowe, nieumyślne niszczenie rzeczy • nagłe wbieganie na ulicę, brawurowa jazda na rowerze Nadmierna impulsywność : Dzieci okazujące nadmierną impulsywność działają pod wpływem impulsu, którego nie są w stanie kontrolować. Objawy choroby: Nadruchliwość: Nadruchliwość to nadmierna, w porównaniu z
(…)
… działa przez 24 godziny i może
być podawany raz na dobę. Jest dobrze tolerowany i nie
posiada działania uzależniającego. Do jego
najczęstszych działań niepożądanych należą: bóle
brzucha, zmniejszenie łaknienia, nudności i wymioty.
Trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne
(imipramina, dezimipramina, klomipramina,)
• Leki te nie są zarejestrowane w leczeniu ADHD,
ale lekarze często je stosują…
…. klonidyna)
• Leki te nie są zarejestrowane w leczeniu ADHD,
ale lekarze je stosują, powodują zmniejszenie
objawów ADHD. Ich skuteczność w stosunku do
leków psychostymulujących jest znacznie
mniejsza. W ostatnich latach zwraca się uwagę,
że mogą znaleźć zastosowanie szczególnie w
przypadku współwystępowania ADHD z tikami
lub chorobą Touretta. Efekty uboczne Klonidyny
to bóle i zawroty głowy, nudności, bóle brzucha,
spadek ciśnienia tętniczego oraz obniżenie
nastroju.
Bupropion
• atypowy lek przeciwdepresyjny, inhibitor
wychwytu zwrotnego dopaminy i noradrenaliny
• Powoduje zmniejszenie nasilenia ADHD u osób
dorosłych i nastolatków. Do objawów ubocznych
Buproprionu należą drażliwość, bezsenność,
napady drgawkowe.
Wenlafaksyna
• Mechanizm działania wenlafaksyny polega na
wybiórczym hamowaniu wychwytu…
…
• łatwiej będzie mu
zapanować nad swoją
potrzebą ruchu i mówienia
• łatwiej będzie dziecku
przez chwilę pomyśleć,
zanim coś zrobi
Czego leki nie zmienią?
• leki nie zastąpią wychowania i nauczania
• nie spowodują, że przeciętny uczeń nagle
zacznie dostawać piątki i szóstki
• nie zmniejszą agresji, jeśli ma ona inne podłoże
niż impulsywność (np. gdy dziecko jest bite w
domu)
• leki nie usuną dysleksji…
… ani dysgrafii
Leki psychostymulujące
• Leki zarejestrowane w leczeniu ADHD. Są to
leki poprawiające uwagę o wysokiej
skuteczności. Większość z nich oparta jest na
budowie cząsteczki amfetaminy. Ich efekt
kliniczny jest szybki, ale dość krótkotrwały i
zależny od stężenia preparatu w surowicy.
Muszą w związku z tym być podawane (w
zależności od preparatu) od 1 do 4 razy dziennie
– w szkole i po lekcjach. Powinny…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)