Antropologia dialogowa i analogowa

Nasza ocena:

3
Pobrań: 133
Wyświetleń: 1029
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Antropologia dialogowa i analogowa  - strona 1 Antropologia dialogowa i analogowa  - strona 2 Antropologia dialogowa i analogowa  - strona 3

Fragment notatki:


Wykład 04.04 Antropologia dialogowa:
Antropologia analogowa: badacz zbierał materiały w terenie, a po powrocie analizuje i publikuje w swoim ( naukowym, poprawnym) języku.
Antropologia dialogowa: nie rozdziela empirii od analizy.
Geertz. Interpretacja i gęsty opis.
„człowiek jest zwierzęciem zawieszonym w sieciach znaczeń, które sam utkał, pojmuje kulturę jako owe sieci, których analiza nie jest zatem nauką eksperymentalną poszukującą praw, lecz nauką interpretatywną poszukującą znaczenia”. Gęsty opis : uwzględniać nie tylko empirycznie obserwowalne zdarzenia, ale tez wielowarstwową strukturę znaczeń, w ramach której symbole są konstruowane, przekazywane i interpretowane.
Powiązanie ich ze sobą w sensowną całość staje się możliwe jedynie w odniesieniu do konkretnego przypadku, szczególnie kontekstu historycznego i kulturowego. Dopiero wtedy można dokonywać interpretacji symbolicznego modelu świata, odtwarzania sensu, jaki ludzie przypisują swym działaniom.
Zrozumienie tego sensu zwalnia badacza z rozstrzygania o prawdzie.
Wykład VI Postęp i rozwój w kulturze: 04.04 Zmiana: Różnica między dwoma stanami społeczeństwa w czasie.
Regres czy postęp.
Percepcja czasu.
Czas linearny i cykliczny:
-czas linearny: tradycja judeo -chrześcijańska
-początek- punkt teraźniejszy- wyraźnie określony koniec
-czas cykliczny- wieczne powtórzenia ( społ. Rolnicze- cykl pór roku)
-enklawy czasu cyklicznego w nowoczesnym świecie (kalendarz akademicki, turystyka, sport, itp.) Czas ilościowy- zewnętrzny: - skala pomiaru zdarzeń i procesów- nadaje im ład
- konwencjonalny, wyskalowany- umiejscawia wydarzenia w ramie konwencjonalnej
-czas odmierzają zegary: słoneczne -Egipt, mechaniczne -Europa XIV w., osobiste XIX w
-„zegar i kalendarz to techniczne fundamenty nowoczesności o większym znaczeniu niż maszyna parowa czy silnik elektryczny” Jack Goody Czas jakościowy- wewnętrzny: - pewne zdarzenia mogą mieć szczególne ontologiczne właściwości, a nie tylko porządkujące, chronologiczne
-Mity początku; religijne ( Wielkanoc, Boże Narodzenie) narodowe (11 listopad, 14 lipca itp.)
-czas ilościowy: „zdarzenia dzieją się w czasie”
-czas jakościowy: „czas zawarty jest w zdarzeniu” Percepcja czasu: - kulturowe: protestancka północ( czas to pieniądz) vs katolickie południe (sjesta)
-centrum- czas biegnie szybko- peryferie- nic się nie dzieje
-rola języka- Indianie nie posiadają słów i form gramatycznych na opisanie odnoszących się do czasu- wieczna teraźniejszość
-tam gdzie percepcja czasu jest wyostrzona, tam istnieje większa podatność na zmiany, łatwiej je zauważyć i odczuć.

(…)

…, a następna nie została jeszcze przekazana. Jednostki, społeczeństwa „poza prawem” . Ma to podkreślić jak ważny jest porządek i ład społeczny.
Faza łącząca- symboliczne przekazanie roli.
Małżeństwo, migracje, fala w wojsku, nowicjat w zakonie, transformacja '89.
Victor Turner:
-struktura właściwa: funkcję represyjne, maski
-communitas: „szczeliny”, normy są luźniejsze, możliwości eksperymentów w sferze…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz