Leslie White - poglądy

Nasza ocena:

3
Pobrań: 245
Wyświetleń: 1743
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Leslie White - poglądy - strona 1 Leslie White - poglądy - strona 2

Fragment notatki:

Inspiracje White'a:
Ewolucjonizm
Morgan- rola własności w określaniu stosunków społecznych, systemy pokrewieństwa
Durkheim, Malinowski, Radcliffe- Brown
Marks i Engels- czynniki technologiczne i ekonomiczne odgrywają główną rolę w kształtowaniu i rozwoju społeczeństwa
Neoewolucjonizm- początkowo White pozostawał w tradycji badań ustanowionej przez Boasa (był uczniem konfiguracjonistów) z czasem jednak zaczął dążyć do odgrzebania teorii ewolucjonistycznych i dalszego ich rozwoju, co spotkało się z krytyką (był również krytykowany za pochwałę socjalizmu i skrajny ateizm- kontrowersyjna postać). Jedynie Julian Steward mu ufał. Dla swojej koncepcji White zalecał nazwę kulturologii- kultura stanowi odrębną i autonomiczną klasę zjawisk.
Jednym z argumentów krytyki był konflikt kulturologii z materializmem kulturowym: czy można twierdzić, że kulturę można wyjaśniać tylko po przez odwoływanie się do zjawisk kulturowych oraz jednocześnie, że zewnętrzne surowce materialne i źródła energii są pierwszą przyczyną kultury? Również wyjaśnianie funkcji kultury, jako zaspokajania potrzeb kłóci się z jej autonomiczną wizją. Z jednej strony White wyprowadzał genezę kultury ze współoddziaływania człowieka ze środowiskiem, z drugiej uważał, że wytworzenie sfery symbolicznej każe badać kulturę jako byt niezależny.
Podstawowe cechy White'a:
Determinizm kulturowy posunięty do skrajności- całość zachowań człowieka, nie zaleznie od jego złożoności psychologicznej warunkowana jest kulturowo.
Rozróżnienie między procesem kulturowym a historią
Proces kulturowy- ciąg wzajemnych oddziaływań między elementami kultury, który prowadzi w określonym kierunku, i który jest niezależny od działań jednostek, nawet kluczowych dla danego społeczeństwa. Związany z ewolucją kultury.
Historia- szkielet tworzony w dużej mierze przez elementy idiosynkratyczne i przypadkowe. Związany z dyfuzją elementów kulturowych.
Symbol jako konstytutywny aspekt kultury. Tym co zdecydowało o pojawieniu się człowieka jest zdolność do tworzenia symboli- jest specyficzna właściwość ludzi. Na przykład: człowiek i małpa posługują się narzędziami i mają wiele innych wspólnych zachowań, jednak człowieka od małpy odróżnia przede wszystkim pojęcie narzędzi, oraz ich nazwy- zdolność do ekspresji symbolicznej.
Zdolność do tworzenia symboli ma jeszcze jedną konsekwencję- ciągłość i kumulację doświadczeń.
Rozróżnienie:
Symbol- rzecz, której posługujący się nią człowiek nadaje znaczenie i wartość
Znak- rzecz, bądź zdarzenie, które wskazuje na inną rzecz bądź zdarzenie (przykład: w taki sposób zwierzęta odbierają język- dla człowieka język to zarówno znak i symbol)

(…)

…, nie ma człowieka bez kultury
Poszczególne kultury to wariacje kultury ogólnoludzkiej.
Komponenty kultury
Ideologiczny- wierzenia
Socjologiczny- zwyczaje, wzory zachowań
Psychologiczny- związany z emocjami i postawami
Technologiczny- narzędzia i związana z nimi technologia
Kultura istnieje w czasie, co polega na permantentej interakcji pomiędzy poszczególnymi jej elementami
Teoria ewolucji- kultura nie tyle…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz