Teorie rozwoju Kultury

Nasza ocena:

3
Pobrań: 189
Wyświetleń: 1099
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Teorie rozwoju Kultury - strona 1 Teorie rozwoju Kultury - strona 2 Teorie rozwoju Kultury - strona 3

Fragment notatki:


Teorie rozwoju Kultury
Ewolucja i wewnętrzne źródła rozwoju kultury. Dyfuzja wzorów kulturowych i jej rodzaje. Funkcjonalizm. Kulturowe determinanty funkcjonowania systemu społecznego. Ewolucjonizm
Najstarsza koncepcja rozwoju i badań kultury. Powstała w XIX w.
Termin „ewolucjonizm” zapożyczono z nauk biologicznych. Głównym teoretykiem ewolucjonizmu biologicznego był Karol Darwin. Równolegle do niego, ale pod kątem społecznym, badania takie prowadził Henry Spencer . Jako pierwszy przeniósł on założenia darwinizmu na grunt nauk społecznych.
Kultura:
podlega tym samym procesom, ulega ona ewolucji od form prostych do bardziej złożonych
postęp społeczno-kulturowy ma charakter kumulatywny. Każda następna epoka stanowi podsumowanie i rozwinięcie dorobku poprzedniej epoki
główni teoretycy tej koncepcji: L.H. MORGAN i E.TYLOR L.H.MORGAN: autor dzieła „ Rozwój ludzkości od dzikości, poprzez barbarzyństwo do cywilizacji Podzielił on ludzkość na „okresy etniczne”:
okres dzikości
okres barbarzyństwa
okres cywilizacji
Okresom tym odpowiadały różne stany uspołecznienia: ustroje społeczne oraz typowy dlań poziom kultury.
Morgan zwrócił uwagę na przemianę sposobów zdobywania przez ludzi środków utrzymania.
Ewolucja społeczna jest dla Morgana procesem przechodzenia od wspólnej własności do własności prywatnej, od równości i braterstwa członków dawnego rodu do klasowego podziału i współzawodnictwa kierowanego żądzą posiadania członków społeczeństwa współczesnego. Koncepcja Morgana wywarła szczególny wpływ na filozofię marksistowska. E. TYLOR : Podobnie jak Morgan, widział postęp i rozwój ludzkości w przechodzeniu od dzikości do cywilizacji.
Szczególny nacisk kładł jednak, nie na badaniu kultury jako całości, lecz na badaniu poszczególnych jej elementów. Wg Tylora kultura jest złożona całością, która obejmuje widzę, wierzenia, sztukę, moralność, prawo, obyczaje itp. Kultura jest zbiorem elementów, których ewolucję można rozpatrywać niezależnie od siebie.
Neoewolucjonizm
Prąd powstały w latach dwudziestych XX wieku w USA
Koncepcja filozoficzna, teoria kultury, ahistoryczna
Zakwestionowali prawo konwergencji i teorie przeżytków
Leslie Alvin White teoria ewolucji ogólnej kierował się antyredukcjonizmem - analizował rzeczywistość kulturową jako odrębną niezależną od innych zjawisk. Kultura stanowi określoną całość powiązanych zdarzeń Kultura służy zaspokojeniu potrzeb człowieka Zapewnia trwałość gatunkowi ludzkiemu
W kulturze wyróżniamy trzy podsystemy : techniczny (narzędzia, technika ich użycia), socjologiczny (organizacja społ. zwyczaje, instytucje, wzory, zasady zachowania), ideologiczny (idee, wierzenia)


(…)

… ludzkich, na wzajemnym powiązaniu elementów kultury przede wszystkim w aspekcie współczesnym
Poszczególne elementy kultury można zrozumieć, gdy rozpatruje się je jako powiązane ze sobą, gdy dostrzega się ich wzajemne związki i pełnione przez nie funkcje.
R. Merton pojęcie dysfunkcji: zjawiska i elementy wnoszące do systemu napięcia, sprzeczności i kontakty
Podział na funkcje jawne i ukryte
Holizm
Teoria…
… stanowią źródło i wyznacznik kultury
Przedstawił trójfazowy cykl życiowy: impuls-> wywołana przezeń czynność-> osiągnięty stan zaspokojenia
Instytucje: są to zorganizowane systemy czynności ludzkich; właściwe elementy kultury mające pewien stopień trwałości, powszechności i niezależności. Każda instytucja ześrodkowuje się wokół jednej podstawowej potrzeby, w trwały sposób łączy grupę ludzi we wspólnym…
… jest sumą jest rzeczywistym procesem historycznym
W obu teoriach definiowani kulturę za pomocą obserwowalnych elementów życia społecznego, poszukują wspólnych elementów postępu. Ściśle powiązali stopień rozwoju kultury danego społ. z rozwojem społ. i technologicznym
Dyfuzjonizm
Główny czynnik rozwoju to zapożyczenie i przenikane wytworów kultury z jednej strony do drugiej.
Amerykański dyfuzjonizm: Franz Boasa (akcentował określenie dynamiki kontaktów międzyludzkich i ich efektów)
Edward Sapir: koncepcja areałów kulturowych (pozwala na odtworzenie chronologii względnej badanych zjawisk.)
Kroeber: d. To proces rozprzestrzeniania się elementów kultury przez okręgi sąsiedzkie, Pojęcia: przemiana kulturowa - wszystkie istotne zmiany, jakie dokonują się w naszej kulturze. M.in. akulturacja, wewnętrzna…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz