Analiza wartości - to planowe działanie, zmierzające do osiągnięcia funkcjonalności produktu, spełnienia innych wymagań (np. jakościowych, ekologicznych) przy jak najmniejszych kosztach wytwarzania
Etapy analizy wartości
Sprecyzowanie potrzeb i wymagań klienta w stosunku do produktu.
Analiza funkcji produktu.
Opracowanie rozwiązań: burza mózgów, technika skojarzeniowa, odwracanie problemu, technika synektyczna (skojarzenia z przyrody)
wybór rozwiązania najkorzystniejszego (technika wartościowania)
opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej, wykonanie i badania, prototyp.
Technika wartościowania
- technika porównywania parami
- technika punktowa
Porównywanie parami - porównywanie produktu „każdy z każdym” korzystniejsze spełnienie funkcji oznacza się : Di = 1, a mniej korzystne Di = 0. wyniki zestawia się w tabelce, osobno dla każdej funkcji.
Technika punktowa - wymaga określenia wymagań dotyczących produktu będących kryteriami oceny w dokonywanej analizie. Przykłady kryteriów:
- funkcja, działanie
- właściwości funkcjonalne
- właściwości eksploatacyjne
- właściwości organizacyjne
- właściwości dystrybucyjne
I np. estetyczne, wytwórcze, ekonomiczne, konstrukcyjne, likwidacyjne zawartej w przedziale 0
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)