Analiza rynku dla piwa Żywiec

Nasza ocena:

5
Pobrań: 112
Wyświetleń: 2429
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Analiza rynku dla piwa Żywiec - strona 1 Analiza rynku dla piwa Żywiec - strona 2 Analiza rynku dla piwa Żywiec - strona 3

Fragment notatki:

Dokładna tematyka notatki jest następująca: analiza rynku dla piwa, analiza ilościowa, wielkość i pojemność rynku, dynamika rynku, sprzedaż, przeciętne tempo zmian sprzedaży, rynek dolny, rynek średni, rynek średni, rentowność i wartość rynku, kalkulacja marży brutto dla piwa butelkowego, cenowa struktura rynku, sprzedaż piwa, wskaźnik względnej dynamiki rynku, analiza jakościowa, etapy procesu decyzyjnego, typowe procesy decyzyjne zakupu piwa, konsument, proces decyzyjny zakupu.

Analiza rynku dla piwa Żywiec
Analiza rynku dla piwa Żywiec
Analiza ilościowa
Wielkość i pojemność rynku
Rynek potencjalnych nabywców stanowią osoby powyżej 18 roku życia. Obecnie do picia piwa przyznaje się 63% dorosłych Polaków (raport Pentor). Średnio Polak wypija 49 litrów piwa rocznie. Wielkość rynku szacowana jest na ok. 25 mln osób.
Produkcja Żywiec S.A. w 80 % kierowana jest na rynek krajowy, natomiast w 20 % jest eksportowana zarówno na rynek zachodni jak i wschodni.
Przy danych cenach (ok. 2,8 zł/0,5l) i przy danych średnich dochodach wynoszących 1000 zł/osobę pojemność rynku wynosi 15,1 mln hl.
Dynamika rynku
Podstawą naszych badań jest piwo butelkowe Żywiec o pojemności 0,5l. Badania ostatnich lat wykazały wśród Polaków tendencję do wzrostu spożycia alkoholi niskoprocentowych, w szczególności piwa. Przedstawia to poniższa tabela:
Rok
Sprzedaż piwa w mln hl Zmiana w %
1997
10,1
-
1998
11,8
16,8
1999
14,2
20,3
2000
15,1
6,3
W przypadku sprzedaży piwa Żywiec dynamika sprzedaży przedstawia się następująco:
Rok
Sprzedaż piwa w mln hl Zmiana w %
1997
2,8
-
1998
3,3
17,9
1999
4,2
27,0
2000
4,5
7,1
Przeciętne tempo zmian sprzedaży piwa Żywiec (w latach 1997 - 2000):
G = 3√0,179*0.27*0,07 = 15,1%
G = 15,1 %
Przeciętnie sprzedaż piwa butelkowego Żywiec o poj. 0,5l badanym okresie wzrastała o 15,1%.
Wskaźnik względnej dynamiki rynku
WDR = (Sn * Xn-1)/(Sn-1 * Xn) = (4,5*14,2)/(4,2*15,1) = 100,8%
Sn - sprzedaż piwa Żywiec w roku 2000 Sn-1 - sprzedaż piwa Żywiec w roku 1999
Xn - sprzedaż piwa w Polsce w roku 2000
Xn-1 - sprzedaż piwa w Polsce w roku 1999
Wskaźnik względnej dynamiki rynku wynosi 100,8%. Oznacza to, że przy wzroście rynku dla piwa butelkowego 0,5 l o 6,3% browar Żywiec S.A. nie tylko nadążył za rynkiem, ale zwiększył swoją sprzedaż o 0,8% ponad wzrost rynkowy. Cenowa struktura rynku
Cena minimalna piwa została ustalona na poziomie 1,5 zł za butelkę 0,5 l. Rynek średni od dolnego oddziela cena na poziomie 2,1 zł, natomiast rynek średni od górnego oddziela cena na poziomie 3 zł.


(…)


0,3
10,7
9060000
- Podatek dochodowy (36%)
0,11
3,9
3322000
5. Zysk netto
0,19
6,8
5738000
Wskaźnik marży brutto:
[3]:[2] x 100
46,2%
Wskaźnik rentowności sprzedaży
[5] : [2] x 100
14,6%
Określenie przewidywanej pojemności rynku oraz wskaźnika rentowności przychodów ze sprzedaży, czy też zysku netto przypadającego na jednostkę produktu pozwala oszacować wartość rynku jako sumy możliwych do uzyskania…
… tradycja;
sprawdzona receptura niezmienna od 1856 roku;
wyjątkowa jakość;
ważone z najlepszych gatunków chmielu i słodu, na krystalicznie czystej górskiej wodzie;
naturalne składniki, niepowtarzalny smak;
dostępne na terenie całego kraju i za granicą.
Proces decyzyjny zakupu Proces decyzyjny zakupu piwa można określić jako prosty, gdyż jest to produkt nabywany stosunkowo często i bardzo popularny. Wydatki…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz