Analiza rynku piwa

Nasza ocena:

5
Pobrań: 364
Wyświetleń: 2408
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Analiza rynku piwa - strona 1 Analiza rynku piwa - strona 2 Analiza rynku piwa - strona 3

Fragment notatki:


ANALIZA RYNKU PIWA Zależnie od zawartości alkoholu i składników rozpuszczalnych (tzw. Ekstraktu) rozróżnia się: piwo lekkie (np. słodowe), pełne i mocne. Branża piwowarska należy do najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Systematycznie wzrasta spożycie piwa, bardzo szybko następują procesy konsolidacyjne. Branża ta wykazuje dużą koncentrację, procesy konsolidacyjne zostały tu w pewnym sensie wymuszone przez zagraniczne koncerny, prowadzące walkę o prymat na polskim rynku. Polską branżę piwowarską w dość krótkim czasie zdominowali inwestorzy zagraniczni, kontrolujący obecnie ponad 80% krajowej produkcji piwa. Przyczyniło się to do szybkiego podniesienia poziomu technologicznego branży. Produkcja piwa w latach 1990-1999 rosła dzięki temu 7 razy szybciej niż na świecie. Spożycie piwa rośnie w Polsce nieprzerwanie od początku lat 90. W 1999 wyniosło ok. 60 litrów, czyli dwukrotnie więcej niż 10 lat wcześniej. Czynnikiem hamującym wzrost konsumpcji jest polityka fiskalna, w wyniku której piwo jest obecnie obłożone podatkiem akcyzowym i 22% VAT-em. Razem obciążenia fiskalne stanowią ponad 2/3 ceny detalicznej piwa. Od 1994 r. produkcja piwa wzrasta w tempie ok. 10% rocznie. W 1999 r. krajowe browary wyprodukowały 23,4 min hl złocistego napoju. Wartość polskiego rynku piwa w cenach producentów i importerów w 1999 roku można szacować na ok. 1,4 mld USD. Rok 2000 był kolejnym rekordowym pod względem produkcji. W ciągu całego roku browary wyprodukowały łącznie ok. 25 min hl piwa. Pomimo tego, iż piwo warzy obecnie 30 firm w 80 browarach, Polska należy do krajów o stosunkowo niskim spożyciu tego napoju na statystycznego mieszkańca. W 2000r na jedną przypadało niecałe 61litrów piwa, podczas gdy u sąsiadów, w Niemczech, Czechach i Słowacji, jest to około 130-140 litrów. Z jednej strony Polska ma bardzo duży potencjał wzrostowy rynku, z drugiej jednak strony istniejące w Polsce rozwiązania podatkowe oraz ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (zdecydowanie zaliczająca piwo do napojów alkoholowych) są bardzo istotnymi hamulcami dalszego wzrostu konsumpcji. I. Polski rynek piwa Polskie browary sprzedały w ubiegłym roku o około 113 tys. hl piwa więcej niż w roku 2000. Oznacza to, że konsumpcja wzrosła o 22,6 mln półlitrowych kufli piwa w porównaniu z rokiem 2000. Polskie browary ulokowały ogółem na rynku ponad 24,1 mln hl piwa - o ok. 0,5% więcej niż w roku 2000. Dynamika wzrostu sprzedaży piwa przed rokiem była większa i wynosiła ponad 6%.
Polski rynek piwa na koniec 2001 roku był podzielony między cztery grupy browarów, których sprzedaż łącznie stanowiła ponad 84% sprzedaży wszystkich działających w kraju zakładów piwowarskich. Nastąpiła więc - w porównaniu z rokiem 2000 - jeszcze większa koncentracja produkcji w branży, a do dwóch liderów należy już ponad 63% rynku, podczas gdy rok wcześniej - niespełna 60%.


(…)

… było już dobrze umocnione na pierwszym miejscu.
Jedną z najczęściej stosowanych form konkurencji jest reklama. Tymczasem w Polsce reklama napojów alkoholowych jest zabroniona na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Stosowanie reklamy jako formy konkurencji natrafiło na przeszkodę prawną, która okazała się możliwa do sforsowania. Taką możliwość dał pomysł reklamy piwa bezalkoholowego.
Na billboardach, rozkładówkach gazet, a także w telewizji pojawiły się butelki i kufle piwa bezalkoholowego, zachęcające do konsumpcji konkretnej marki, przy czym produkt reklamowany nie odróżniał się wyraźnie od piwa, którego reklama, ze względu na zawartość alkoholu, jest zakazana.
VII. Branża piwowarska jako płatnik podatków
Działalność przedsiębiorstw branży piwowarskiej służy nie tylko pracownikom…
… wysoką akcyzą powoduje, że cena polskiego piwa jest zbyt wysoka w stosunku do ceny, jaką trzeba zapłacić za alkohole wysokoprocentowe. Cena półlitrowej butelki wódki produkcji krajowej o zawartości alkoholu 40% jest równa cenie 5-6 butelek piwa, podczas gdy na zachodzie relacja ta kształtuje się jak 1:15.
Producenci piwa bezskutecznie zabiegają o zmniejszenie obciążeń - wychodząc ze słusznego założenia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz