Analiza pracy i zarządzanie zasobami ludzkimi

Nasza ocena:

5
Pobrań: 833
Wyświetleń: 2807
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Analiza pracy i zarządzanie zasobami ludzkimi - strona 1 Analiza pracy i zarządzanie zasobami ludzkimi - strona 2 Analiza pracy i zarządzanie zasobami ludzkimi - strona 3

Fragment notatki:


Analiza pracy ANALIZA PRACY - jedno z najważniejszych narzędzi ZZL; istota AP sprowadza się do zbierania kompleksowych informacji o konkretnej pracy, a następnie na sporządzaniu opisu tej pracy (praca jako zakres wykonywanych czynności, obowiązków, funkcji, ról; zachowanie organizacyjne pracownika); stopień szczegółowości tego opisu zależy od celu, jakiemu ma on służyć; powinna być przeprowadzana wszędzie ta, gdzie proces pracy ma miejsce; wymaga systematyczności;
Cel AP - takie zorganizowanie pracy, aby była ona lżejsza, jakościowo bogatsza, efektywniejsza, przysparzająca zadowolenia oraz sprzyjająca rozwojowi osobowemu i zawodowemu pracownika;
Trzy podejścia - skupienie uwagi na : pracy (interesują nas efekty końcowe pracy lub rodzaj produkcji lub świadczonych usług)
wykonawcy (opisywane są typy ludzkich zachowań w toku wykonywanej pracy, takie jak: odczuwanie, podejmowanie decyzji, wydatkowanie sił fizycznych, komunikowanie się)
pracy i wykonawcy
Uniwersalny schemat opisy pracy - odpowiedź na 4 pytania:
Co się wykonuje?
Jak się wykonuje?
Dlaczego się to wykonuje?
Jakich umiejętności wymaga dana praca?
Procedura analizy pracy:
Rodzaje i formy informacji o pracy:
Rodzaje: zakres wykonywanych czynności, wyposażenie stanowiska pracy, informacje o warunkach pracy i otoczeniu społecznym, wymogi stanowiska pracy
Formy: ilościowa (uzyskujemy dzięki posługiwaniu się odpowiednimi wskaźnikami liczbowymi w postaci danych numerycznych, charakteryzujących analizowaną pracę i jej wyniki np. czas niezbędny do wykonania czynności)
jakościowa (w opisie pracy i gdy w sposób ogólny określamy warunki pracy, jej otoczenie społeczne i wymagania stawiane wykonawcom) Źródła informacji i metody ich gromadzenia
Kto jest informatorem? wykonawca, przełożony, analityk pracy, służba BHP, specjalista
Metody: wywiad, obserwacja, wypełnianie kwestionariusza, dokumentacja techniczna i technologiczna, instrukcje, opisy i sprawozdania dotyczące wypadków przy pracy, uczestnictwo w badanym procesie;
Osoby odpowiedzialne : zespoły, komisje ds. analizy pracy
Metody i techniki analizy pracy:
Tradycyjna i konwencjonalna analiza pracy
Listy kontrolne
Strukturalne kwestionariusze analiz
Technika zdarzeń krytycznych
Przedmiot AP - konkretne stanowisko pracy; analizę pracy można prowadzić w ujęciu statycznym , dynamicznym i mieszanym; wynikiem tej analizy jest opis, zawierający zwykle zarówno charakterystykę elementów składowych stanowiska (wynik podejścia statycznego) jak i również charakterystykę procesu pracy realizowanego na stanowisku (wynik podejścia dynamicznego); analiza pracy na danym stanowisku obejmuje opis wykonywanych czynności lib pełnionej roli a także opis cech wymaganych od pracownika;


(…)

… kryteriów;
W obrębie personelu można wyróżnić:
rdzeń albo trzon personelu (najcenniejsi pracownicy)
peryferie albo obrzeża (mniej cenni, potencjalni bezrobotni)
Podstawowy czynnik wyboru metod planowania zależy od tego czy jest ono długie czy krótkie:
*jeżeli krótkoterminowe:
metoda normatywna - praca musi być normowana, normy czasu, produkcji, obsługi; służy do ustalania niezbędnej liczby pracowników bezpośrednio produkcyjnych
metoda wskaźnikowa (proporcji) - polega na ustalaniu w pewnej proporcji niezbędnej liczby robotników pośrednio produkcyjnych
metoda etatyzaji - schemat organizacyjny, ustalania niezbędnej liczby pracowników administracyjno - biurowych
*jeżeli długoterminowe:
prognozowanie o bazie zerowej
ocena menedżerska, która obejmuje 2 podejścia: z dołu do góry i z góry do dołu
metoda…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz