To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYKŁAD 3
Analiza KWZ (CVP)
KWZ (koszt - wolumen - zysk)
CVP (cost - volume - profit)
Analiza CVP
Cel analizy - ustalenie odpowiedniej wielkości produkcji i sprzedaży, która zapewni maksymalizację marży pokrycia (różnicy między przychodami ze sprzedaży a kosztami zmiennymi)
Maksymalizacja marży pokrycia jest warunkiem uzyskania maksymalnego zysku netto, ponieważ nawet nierentowne produkty biorą udział w pokryciu kosztów stałych
Skutecznym narzędziem do badania relacji między kosztami, wielkością produkcji i zyskiem jest analiza progu rentowności
Założenia:
Bazuje na założeniach (cechach) rachunku kosztów zmiennych
Relacje między przychodami i kosztami opisywane są tylko przez jeden nośnik zmienności - wielkość produkcji / sprzedaży
Dla potrzeb analizy CVP wielkość produkcji równa jest wielkości sprzedaży
Analiza CVP opiera się na relacjach między kosztami, wielkością produkcji i zyskiem zachodzącym w krótkim okresie
Krótki okres to taki, w którym możliwe jest osiągnięcie przez przedsiębiorstwo określanej produkcji przy aktualnym poziomie aktywności (w krótkim okresie przedsiębiorstwo działa na relatywnie stałym poziomie aktywności)
Elementy:
Analiza progu rentowności
Marża bezpieczeństwa
Analiza wrażliwości
Przyjęte oznaczenia:
K - suma kosztów stałych
k - jednostkowy koszt zmienny
x - wielkość produkcji / sprzedaży
P - całkowity przychód ze sprzedaży
p - jednostkowy przychód (jednostkowa cena sprzedaży)
M - marża pokrycia
m - jednostkowa marża pokrycia (p - k)
Przychody ze sprzedaży P=px
- zmienne koszty wytworzenia sprzed. Produktów
- zmienne koszty sprzedaży i zarządu kx (wszystkie zmienne)
MARŻA POKRYCIA M=mx=(p-k)x
- stałe koszty pośrednie wytworzenia
- stałe koszty sprzedaży
- stałe koszty zarządu K (wszystkie stałe)
Analiza progu rentowności:
próg rentowności - taką wielkość produkcji / sprzedaży, przy której przychody ze sprzedaży równe są kosztom (P = K +kx)
analiza progu rentowności umożliwia odpowiedź na pytanie: przy jakiej wielkości produkcji / sprzedaży wyrobów przychód uzyskany ze sprzedaży zapewni pokrycie kosztów poniesionych na jego wytworzenie
ze struktury behawioralnego rachunku zysków i strat wynika, że próg rentowności to wielkość produkcji, przy której marża pokrycia jest równa stałym kosztom: mx=K, M=K
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)