Fragment notatki:
Zawiera on szeroko opracowane pytania w liczbie 25. Zagadnienia jakie są poruszane w tej notatce to : Formy tworzenia prawa, Model racjonalnego tworzenia prawa, Sytuacja prawna wyznaczona przez przepisy prawne, Sposoby wyrażenia obowiązku prawnego, Kompetencje i normy kompetencyjne, Faza przedwstępna projektu ustawy, Przepisy przejściowe (intertemporalne)- sposoby rozstrzygnięcia kwestii intertemporalnych oraz wiele innych. Jeśli potrzebujesz definicji takich jak np umowa, reguła walidacyjna, precedens, technika prawodawcza, indyferencja to ta notatka Ci ich ( oraz wiele innych) dostarczy.
1) Formy tworzenia prawa Tworzenie prawa - to zaistnienie określonych faktów prawno-twórczych, których następstwem jest powstanie norm prawnych generalnych i abstrakcyjnych a) Przy systemie prawa stanowionego: -Stanowienie - jest to jednostronna czynność konwencjonalna (każda czynność prawna)
składa się z czynności: a) czynności psychofizyczne= różne gesty b) z reguł sensu= np.
jest to reguła kulturowa upoważnionego organu władzy publicznej, której przebieg określają przepisy prawa, a rezultatem jest powstanie aktu normatywnego zawierającego normy prawne
generalne i abstrakcyjne. W zależności od organu są to:
Uchwalanie,
Władza ustawodawcza,
Wydawanie- akty wykonawcze, Podejmowanie - uchwały, akty prawa miejscowego. Umowa- dwustronna czynność konwencjonalna, poprzez, którą strony określają wzajemne uprawnienia i obowiązki w postaci norm prawnych generalnych i abstrakcyjnych. Np. w prawie międzynarodowym i w prawie pracy (układy zbiorowe). b) Przy systemie prawa precedensowego: -Zwyczaj- nie pisana, długotrwała, powszechna praktyka postępowania w określony sposób w określonych sytuacjach. W RP brak prawa precedensowego. Jednak art. 9 konstytucji odnosi się do prawa międzynarodowego, w którym istnieje zwyczaj, precedens. ART. 9 konstytucji mówi, że RP przestrzega wiążącego ją prawa międzynarodowego. -Precedens - W RP brak. Jest to szczególnego rodzaju wyrok sądu, z reguły wyższego szczebla wydany w sytuacji braku prawa pisanego lub gdy jest niejasno. Zawiera normę prawną generalną i abstrakcyjną, która jest podstawą rozstrzygnięcia spraw w przyszłości. Precedens wiąże sądy niższego rzędu. W RP precedens nie jest źródłem prawa, ale są wyroki SN i NSA. Przy interpretacji przepisów prawnych org. adm. powinien brać pod 1 uwagę orzecznictwo NSA i SN. Faktem prawno-twórczym jest to co prowadzi do powstania prawa. 2) Model racjonalnego tworzenia prawa. -prawo powinno mieć autorytet, którego nie należy naruszać, -działalność racjonalna oparta jest na wiedzy podmiotu i argumentach, możliwa do uzasadnienia w sposób rozumowy, działalność celowa
Rozróżnia się racjonalność: -instrumentalną- środek- cel. Czy środek jest efektywny do celu. -komunikacyjną. Trzeba odbiorcom przekazać, że środek jest słuszny. Ten kto tworzy prawo to powinien mieć na uwadze w/w uwagi. Decyzje podejmowane w modelu racjonalnego tworzenia prawa. -wybór i określenie celu działalności prawodawczej, co chce osiągnąć, do jakich zachowań chce skłonić adresatów, -wybór i określenie różnych środków realizacji celu, -wybór i określenie potencjalnego środka prawnego służącego realizacji określonego celu,
(…)
… zachowań chce skłonić adresatów, -wybór i określenie różnych środków realizacji celu, -wybór i określenie potencjalnego środka prawnego służącego realizacji określonego celu, -wybór i napisanie określonego projektu aktu normatywnego. Tu mają zastosowanie zasady techniki prawodawczej. -uchwalenie ustawy (szerzej stanowienie aktu) i promulgacja. 3) Technika prawodawcza- definicje.
a) umiejętność poprawnego…
… wykonawczych (kompetencja normodawcza),
- sposób sformułowania takiego przepisu jest określony w konstytucji art. 92 i 93 (zasada techniki prawodawczej), - jeżeli dany akt wykonawczy jest wydany na podstawie właściwego przepisu upoważniającego, respektuje zasady konstytucyjne - to jest legalny. W odniesieniu do ustaw mówimy, że jest zgodna z konstytucją lub jest niekonstytucyjna. Przepis upoważniający…
…: - dodanie coś nowego, - zmiana treści aktu normatywnego. § 82 ZTP- Zmiana (nowelizacja) ustawy polega na uchyleniu niektórych jej przepisów, zastąpieniu niektórych przepisów przepisami o innej treści lub brzmieniu albo na dodaniu do niej nowych przepisów. Przed zasadami techniki prawodawczej należy uwzględnić konstytucję. Konstytucja nie zawiera techniki prawodawczej z wyjątkiem procedury uchwalania ustawy…
… do rozporządzeń, aktów prawa wewnętrznego i aktów prawa miejscowego. 24) Definicje odesłania i klauzule generalne w tekście prawnym. 25} Zasady techniki prawodawczej w konstytucji i w orzecznictwie TK. W Konstytucji w żadnym artykule nie ma odniesienia do zasad techniki prawodawczej. ZTP związane są z zasadą państwa prawnego. TK wydaje orzeczenia od 1986 r. 29.12.1989 r.-jest konstytucja PRL. Już wówczas TK…
… powszechnie obowiązujące) i dzienniki urzędowe. Dziennik urzędowy to monitor polski A (akty normatywne prawa wewnętrznego). Monitor polski B akty prawa wewnętrznego o charakterze nienormatywnym (np. instrukcje) Dalej są dzienniku urzędowe ministerstw. Na koniec są Wojewódzkie dzienniki urzędowe (są to akty prawa miejscowego powszechnie obowiązujące). - bezpośrednie działanie ustawy nowej Jest to brak Vocatio…
… Polski B", (akty nienormatywne prawa wewnętrznego- informacje, komunikaty), - dzienniki urzędowe ministrów kierujących działami adm. rząd, i dzienniki urzędowe urzędów centralnych, (akty normatywne prawa wewnętrznego wydawane przez organ wydający dziennik), - wojewódzkie dzienniki urzędowe. (akty prawa miejscowego wojewody ,województwa, gminy, powiatu), Czy można odstąpić od ogłoszenia aktu prawnego…
… kierujących działami administracji rządowej, dzienniki urzędowe urzędów centralnych oraz wojewódzkie dzienniki urzędowe. W dzienniku ustaw RP publikuje się: prawo powszechnie obowiązujące wydawane przez centralne organy państwa, teksty jednolite tych aktów, orzeczenia TK dotyczące tych aktów. W DZ. U. publikuje się również akty prawne dotyczące stanu wojny, zawarcia pokoju, referendum zatwierdzającego zmianę…
… rodzaju aktu, np. "Ustawa" 2) datę ustawy, np. "z dnia 20 lipca 2000 r. - arabskie cyfry, nazwa miesiąca słownie, rok cyfry arabskie ze skrótem rok "r." 3) ogólne określenie przedmiotu ustawy np. "ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych". Przedmiot ustawy określa się najzwięźlej, jednakże adekwatnie informujący ojej treści. Określając przedmiot ustawy, nie przytacza się tytułów innych ustaw…
….
W obrębie liter można dokonywać dalszego wyliczenia wprowadzając tiret. 6) Artykuł oznacza się skrótem "art." i cyfrą arabską z kropką z zachowaniem ciągłości numeracji w obrębie całej ustawy. W ustawie wprowadzającej ustawę określaną jako " kodeks" numer artykułu można oznaczyć cyfrą rzymską. 7) Ustęp oznacza się cyfrą arabską z kropką bez nawiasu, z zachowaniem ciągłości numeracji w obrębie danego…
… na podstawie przepisu upoważniającego zawartego w ustawie (delegacja ustawowa) i w celu jej wykonania. - przepis upoważniający do wydania aktu powinien być: - szczegółowy podmiotowo (wskazuje organ upoważniony), - szczegółowy przedmiotowo (określa zakres treści aktu wykonawczego), - powinien zawierać wytyczne co do treści aktu wykonawczego (wytyczne TK orzekł co do wytycznych "im bardziej treść danego aktu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)