To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pyt. 64 Terenowe organy rządowej administracji niezespolonej. Mianem organów administracji niezespolonej określa się terenowe organy administracji rządowej bezpośrednio podporządkowane właściwemu ministrowi oraz kierowników państwowych osób prawnych i kierowników innych państwowych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej. Ustanowienie organów administracji niezespolonej może następować wyłącznie w drodze ustawy, jeżeli jest to uzasadnione ogólnopaństwowym charakterem wykonywanych zadań lub terytorialnym zasięgiem działania przekraczającym obszar jednego województwa. Na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie organy administracji niezespolonej stanowią akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa lub jego części. Akty prawa miejscowego, w tym rozporządzenia porządkowe, ustanowione przez organy administracji niezespolonej mogą zostać uchylone przez Prezesa Rady Ministrów w trybie nadzoru, jeżeli są one niezgodne z ustawami lub aktami wykonawczymi, a także z powodu niezgodności z polityką rządu lub naruszenia zasad rzetelności i gospodarności. Rady Ministrów ustala, w drodze rozporządzenia, tryb kontroli aktów prawa miejscowego ustanowionych przez organy administracji niezespolonej.
Niektóre z organów administracji niezespolonej mają właściwość miejscową zgodnie z podstawowym podziałem terytorialnym, a część działa na podstawie specjalnego podziału - zasięg ich działania nie jest uzależniony od rządowego i samorządowego podziału administracyjnego. Organy administracji niezespolonej działające na obszarze województwa są zobowiązane do:
1) uzgadniania z wojewodą projektów aktów prawa miejscowego stanowionych przez te organy na podstawie odrębnych ustaw,
2) zapewnienia zgodności swoich działań z poleceniami wojewody (wojewoda może wydawać, w zakresie wykonywania funkcji przedstawiciela Rady Ministrów, polecenia obowiązujące wszystkie organy administracji rządowej)
3) składania wojewodzie rocznych informacji, a na żądanie wojewody - także bieżących wyjaśnień o swej działalności na obszarze województwa.
ORGANY ADMINISTRACJI NIEZESPOLONEJ : Dowódcy okręgów wojskowych, szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych, wojskowi komendanci uzupełnień:
- podlegają Ministerstwu Obrony Narodowej;
Dyrektorzy izb skarbowych, naczelnicy urzędów skarbowych, dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej: - podlegają Ministerstwu Finansów;
Dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych: - podlegają Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego, który działa pod zwierzchnictwem Ministerstwa Spraw wewnętrznych i Administracji;
Dyrektorzy okręgowych urzędów miar i naczelnicy obwodowych urzędów miar:
(…)
… Ministrów;
Dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych i naczelnicy obwodowych urzędów probierczych:
- podlegają Prezesowi Głównego Urzędu Miar i Ministerstwu Gospodarki;
Dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej:
- podlegają Prezesowi Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, nadzorowanemu przez ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej
Dyrektorzy izb celnych i naczelnicy urzędów celnych:
- podlegają Ministerstwu Finansów;
Dyrektorzy urzędów morskich:
- pod zwierzchnictwem Ministerstwa Infrastruktury;
Dyrektorzy urzędów statystycznych:
- pod zwierzchnictwem Prezesa Głównego Urzędu statystycznego (organ władzy centralnej mianowany przez Premiera); Dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej:
- podlegają Ministerstwu Infrastruktury; Komendanci oddziałów Straży Granicznej, Komendanci placówek…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)