To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Konflikt - (Hocker, Wilmot) jest to wypowiedziana walka pomiędzy co najmniej dwiema wzajemnie zależnymi stronami, które spostrzegają niezgodność celów, brak wspólnych korzyści i uznają, że druga strona stwarza przeszkody w osiągnięciu celu.
Obie strony wiedzą o istniejącej niezgodzie
Obie strony spostrzegają swoje cele jako wzajemnie niezgodne
Są przekonane, że czegoś im brak (czas, pieniądze)
Osoby są od siebie uzależnione, dobrostan zależy od działa drugiej strony
Konflikty są nieuchronne
KONFLIKTY FUNKCJONALNE (POŻYTECZNE)
KONFLIKTY DYSFUNKCJONALNE (SZKODLIWE) Integracja - wzajemny szacunek dla obu stron sporu. Zdają sobie sprawę, że ważne są także potrzeby drugiej osoby. Relacja wzmacnia się, uczestnicy otrzymują najlepsze rezultaty. Polaryzacja - uczestnicy widzą siebie, jako dobrych, druga osoba jest zła. Uczestnicy są nastawieni obronnie. Wyniki są dalekie od oczekiwań a relacja zostaje narażona na szwank. Kooperacja - współpraca prowadzi do wyniku, który zadowoli wszystkie strony. Opozycja - uczestnicy postrzegają siebie, jako oponentów i są przekonani, że zysk jednej strony oznacza stratę drugiej. Aprobata - zachowania wspierające, opis zamiast oceny, życzliwość. Dezaprobata Zgoda Przymus - uczestnicy wykorzystują swoją władzę, groźby Deeskalacja - na dłuższą metę zachowania uczestników rozwiązują więcej problemów niż wywołują (efekt długotrwały). Eskalacja - problemy nie maleją, lecz narastają Skoncentrowanie na problemie Poddanie się konfliktowi - poruszanie spraw mających niewiele wspólnego z pierwotnym problemem Dalekowzroczność Krótkowzroczność Chcąc wygrać walkę uczestnicy przegrywają wojnę
Partnerzy zaprzątnięci własną koncepcją rozwiązania problemu nie dostrzegają innego dobrego rozwiązania satysfakcjonującego obie strony.
Partnerzy popadają w konflikt, nie zastanawiając się jak można konstruktywnie rozwiązać problem. Skutki pozytywne Znalezienie korzystnego dla obu stron rozwiązania lepsze samopoczucie
Dowiadywanie się o swoich potrzebach i ich zaspokajaniu
Pogłębienie relacji
Bezpieczna okoliczność do wyrażania frustracji Skutki negatywne Żaden uczestnik nie uzyskuje tego, o co konflikt się zaczął
Konflikty mogą zagrażać przyszłości relacji
Indywidualny styl rozwiązywania konfliktów Brak asertywności - niechęć lub niezdolność do wyrażania w konflikcie swoich uczuć i myśli Unikanie - fizyczne i w rozmowie Przystosowanie - poddanie się, stawianie potrzeb innych ponad własne
(…)
… bierna - porozumiewający się wyraża niezadowolenie w sposób zakamuflowany (foch;) Niesie niebezpieczeństwa: może nie zadziałać, może wzbudzać irytację. Bierna agresja bywa skuteczna na krótką metę, ale na dłuższą przynosi niemiłe konsekwencje.
Agresja czynna - atakowanie czyjegoś charakteru, atak na kompetencje, atak na wygląd, życzenie złego, kpiny, wyśmiewanie, groźby, przekleństwa, symboliczne gesty…
…, które mogą się za nimi kryć)
Przedstaw swoje potrzeby drugiej stronie konfliktu (odpowiedni czas i miejsce, odpowiedni język rozmowy)
Wysłuchaj, jakie potrzeby ma druga osoba (pomaganie sobie w wyjaśnieniu zamiarów i celów)
Znajdowanie możliwych rozwiązań - burza mózgów - dużo pomysłów, bez krytyki, nie liczy się czyj był pomysł poziom obronności opada
Ocena możliwych rozwiązań i wybór najlepszego (liczą się reakcje…
… walki i wycofanie)
Styl symetryczny - stosowanie tej samej taktyki przez dwie osoby - konstruktywny lub destrukcyjny np.
Spirala eskalacji - obelga prowadzi do obelgi
Spirala deeskalacji - wycofanie do wycofania, zanika satysfakcja i witalność relacji
Styl równoległy - w zależności od problemu podejście komplementarne lub symetryczne
Inna klasyfikacja stylów
Nieintymny-agresywny - walka bez spełniania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)