Adler - cechy języka

Nasza ocena:

5
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1099
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Adler - cechy języka - strona 1 Adler - cechy języka - strona 2 Adler - cechy języka - strona 3

Fragment notatki:


` JĘZYK (ADLER) CECHY JĘZYKA Jest symboliczny
Podlega regułom
Fonetyczne- rządzą kombinacjami dźwięków tworzącymi słowa, określają brzmienie języka mówionego
Syntaktyczne- rządzą organizacją symboli
Semantyczne- pomagają zrozumieć znaczenie słów, określają w jaki sposób mówiący w danym jezyku używają słów
Pragmatyczne- określają jakie zastosowanie i interpretacja wiadomości są poprawne w określonej sytuacji
Jest subiektywny- ludzie używają tych samych słów w innym znaczeniu
Teoria CMM (Cronen) - teoria skoordynowanego uzgadniania znaczeń:
- opisuje reguły pragmatyczne funkcjonujące w potocznych rozmowach.
- kreując wiadomości i interpretując wypowiedzi innych korzystamy z reguł na kilku poziomach
Trójkąt znaczenia Ogdena i Richardsa
myśl
symbol desygnat
Model pokazuje że istnieje posrednia relacja między słowem, a rzeczą lub pojęciem, które reprezentuje to słowo. Znaczenie tkwi w ludziach a nie w słowach, tworzy się pomiędzy nimi- porozumiewanie się wymaga negocjowania znaczeń języka.
„ Znaczenie tkwi w ludziach a nie w słowach…” WPŁYW JĘZYKA: - dostarcza opisu świata
- oddziałuje na spostrzeganie
Nazywanie a tożsamość
- nazwy wpływają na to, jak inni nas odbierają i kształtują nasze działania ( np.: imiona)
Wiarygodność i status
- używane przez nas słowa i sposób ich wypowiadania decydują o tym, czy inni ludzie zaakceptują nasze koncepcje. Dobry sposób wysławiania wpływa pozytywnie na atrakcyjność i status.
Afiliacja, atrakcyjność i zainteresowanie
- mowa służy tworzeniu więzi.
Konwergencja - adaptacja własnego stylu mówienia do stylu tych, z którymi chcemy się zidentyfikować.
Dywergencja - oddzielenie od innych, mówienie w sposób podkreślający odrębność.
Siła mowy Maniery mówienia sygnalizującego bezradność
zwroty asekuracyjne np. „Wydaje mi się, że chciałbym” wahanie np. „ o h, czy mógłbym Ci zająć minutę?” nasilenia np. „właśnie tak się czuję” formy grzecznościowe np. „pan wybaczy…” pytania wtrącone np. „Powinniśmy już zacząć , prawda?” zaprzeczenia np. „Być może nie powinnam tego mówić, ale…” Efekt silnej mowy- osoby które posługują się językiem bardziej pewnym siebie, postrzegane są jako osoby ambitne, atrakcyjniejsze, jako potencjalnie lepsi pracownicy.
Nie zawsze tak jest gdyż ludzie bardzo często wykorzystują efekt bezradności w mowie w manipulacjach (np. dziewczyna udaje bezradna wobec swojego chłopaka aby ten opiekował się nią)


(…)

… tego mówić, ale…”
Efekt silnej mowy- osoby które posługują się językiem bardziej pewnym siebie, postrzegane są jako osoby ambitne, atrakcyjniejsze, jako potencjalnie lepsi pracownicy.
Nie zawsze tak jest gdyż ludzie bardzo często wykorzystują efekt bezradności w mowie w manipulacjach (np. dziewczyna udaje bezradna wobec swojego chłopaka aby ten opiekował się nią)
Seksizm i rasizm
Specjalnością języka seksistowskiego jest stereotypizacja i stygmatyzacja kobiet. Popularne są okreslenia nie mające odpowiedników drugiego rodzaju i tak na przykład mówimy:
- „nasi praojcowie” a nie „ nasze pramatki”
-Matka Polska, a nie Ojciec Polak
- Niezamężne matki , a nie Nieżonaci ojcowie
Sposoby eliminacji języka seksistowskiego:
- eliminacja określeń wskazujących na płeć
- wyraźne wskazanie płci, tak by było wiadomo, czy odnosi się do M czy K,
np.: pan prezes, pani prezes
-prof. Maria Janion proponuje aby nie stosować lekceważącej formy „profesorka” i zastąpić ją formą „profesora”
Język rasistowski odzwierciedla pogląd, że członkowie jednej rasy są lepsi, a innej gorsi. Eliminacja:
- sprawdzenie, czy przekaz słowny nie zawiera obraźliwych etykiet.
UŻYCIE I NADUŻYCIE JĘZYKA
Język dwuznaczny - składa się ze słów…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz