Adler r.6 - słuchanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1344
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Adler r.6 - słuchanie - strona 1 Adler r.6 - słuchanie - strona 2 Adler r.6 - słuchanie - strona 3

Fragment notatki:


SŁ UCHANIE - Adler rozdz. 6 Warsztaty nr 3- komunikacja werbalna , Porozumiewanie się zajmuje 70% czasu kiedy nie śpimy ( w tym słuchanie 50%)
Słuchanie jest uznawane za cenniejsze niż mówienie w biznesie i kontaktach towarzyskich
Ludzie zawyżają ocenę swoich zdolności słuchania
Słuchanie jest ważne: - Rankin: w ciągu dni słuchamy jeden książki, w ciągu tygodnia wypowiadamy jedną książkę, w ciągu miesiąca czytamy jedną książkę i w ciągu roku piszemy jedną książkę
- słuchanie jako najważniejsza zdolność porozumiewania się
S łuchać to nie to samo co słyszeć: - słyszenie to czynność automatyczna - fale dźwiękowe wpadają do ucha i stymulują błonę bębenkową, wibracje przenoszone są do mózgu
- słuchanie jest czynne, wiąże się z rozumieniem i skupieniem uwagi na treści; mózg przetwarza impulsy elektrochemiczne na wrażenia dźwiękowe identyczne z wysyłanymi i nadaje im znaczenie
3. Słuchanie nie jest łatwe - przeszkody: Kłopoty ze słuchaniem - uszkodzenie narządu słuchu -słuchanie bardziej męczące Przeciążenie informacją - nie da rady być cały czas skupionym Względy osobiste - myślimy o czymś innym Szybkość myślenia - błądzimy myślami, bo mamy czas między słowami (tempo mówienia 100 do 140 słów na minutę, słuchania 600 słów/min Hałas - szum fizyczny i psychologiczny 4. Nawyki nieuważnego słuchania: Pseudosłuchanie - udaje, że słucha, a myśli o czym innym, fasada uprzejmości- potakiwanie, czasem też wtrącanie pytań Egoistyczny gaduła -dba tylko o swoje wypowiedzi, zadaje „niby-pytania” żeby uzyskać tło do zademonstrowania swojej wyższości; słucha tylko po to, żeby mieć inspirację do dalszego mówienia Wybiórczy słuchacze - słucham tylko tego co mnie interesuje Konfabulanci - myślą, że to co zapamiętał to cała opowieść; gdy potem to komuś opowiada dodaje własne szczegóły Izolowane słuchanie - unikanie określonych treści Słuchanie defensywne - odbieranie niewinnych uwag jako ataku Słuchacz czatujący na błędy - słucha uważnie, ale zbiera info żeby posługując się nimi zakwestionować słowa mówiącego 5. S kładniki procesu słuchania (wszystkie te procesy przebiegają równolegle)
Słyszenie- aspekt fizjologiczny, podstawa słuchania, może być zakłócone
Uczestniczenie - aspekt psychiczny, skupienie uwagi na danych elementach; tu występuje już selekcja, bo uczestniczenie jest zdeterminowane przez potrzeby, zainteresowania itd. Koncentrujemy się na wiadomościach, z których płyną korzyści


(…)

pytania otwarte niż zamknięte
zachęta do rozwinięcia wypowiedzi (mów, mów.. słucham..)
zachęta do poszukiwania odpowiedzi np. „co byłoby dla Ciebie rozwiązaniem?”
gromadzenie faktów i szczegółów
„niby-pytania” - zakamuflowana próba przekazania wiadomości, a nie uzyskania jej:
pytania-pułapki na mówiącego - sugerowanie odpowiedzi, nadawca chce potwierdzić to co myśli, a nie dowiedzieć się co myśli…
… osoby; nawet konstruktywna krytyka wzbudza postawy obronne; bo narusza obraz siebie krytykowanej osoby.
2 warunki przyjęcia oceny:
Osoba, która ma problem do rozwiązania powinna poprosić o ocenę
Twoja opinia musi być konstruktywna, nie wolno poniżać!
Doradzanie - najczęstsza reakcja na problemy innych, bo:
ludzie proszą o radę
można ich dwuznaczną wypowiedź zinterpretować jako prośbę…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz