Adler r.6

Nasza ocena:

5
Pobrań: 119
Wyświetleń: 1134
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Adler r.6 - strona 1 Adler r.6 - strona 2 Adler r.6 - strona 3

Fragment notatki:

kontaktu i umiejętności interpersonalnych. Uczelnia, z której pochodzi notatka to Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Zajęcia prowadzi dr Anna Tyszko. Notatka składa się z 5 stron.
Adler Słuchanie jest ważne Porozumiewamy się w różny sposób. 9% pisanie
16% czytanie
30% mówienie
45% słuchanie Przyczyny dla których słuchamy Słuchamy dlatego że chcemy zrozumieć i przechować informacje ocenić jakość komunikatów (ważna jest zdolność krytycznego i analitycznego słuchania oraz zdolność do słuchania empatycznego i wspierającego )
budować i podtrzymywać relacje pomagać innym (lekarze, prawnicy, psycholodzy! Muszą słuchać uważnie by pomóc innym ) Słuchanie jest wyzwaniem słuchać to nie to samo co usłyszeć proces słyszenia polega na tym że fale głosowe wpadając do ucha stymulują błonę bębenkową i wywołują wibracje które są przenoszone do mózgu proces słuchania ma miejsce wtedy gdy mózg przetwarza impulsy elektrochemiczne na wrażenia dźwiękowe identyczne z wysyłanymi i nadaje im znaczenia słuchanie jest czynnością automatyczną można wymienić kilka czynników które negatywne wpływają na proces słuchania: kłopoty ze słuchem - np. częściowe niedosłyszenie lub utrata słuchu przeciążenie informacją
względy osobiste
szybkość myślenia hałas zmęczenie
Nie wszyscy odbierają taką samą wiadomość każdy z nas interpretuje fakty we właściwy sposób dla siebie do każdej rozmowy wnosimy osobistą perspektywę i doświadczenie złe nawyki słuchania pseudosłuchanie - udawanie że naprawdę się słucha. Pseudosłuchać wykorzystuje uprzejmość, żeby zamaskować swoje prawdziwe myśli egoistyczny gaduła - wyraża tylko własne myśli i nie dba o to co inni powiedzą wybiórczy słuchacz - reagują tylko na treści które ich interesują konfabulant - uważa, że to co zapamiętał stanowi całą opowieść słuchanie izolowane - przeciwieństwo słuchania wybiórczego. Słuchacz unika określonych treści słuchanie defensywne (obronne) - obieranie niewinnych uwag jako atak na swoją osobę słuchanie czatujące na błędach - osoba która słucha w ten sposób zbiera informacje od nadawcy wiadomości aby zakwestionować jego słowa Składniki procesu słuchania słyszenie - jest podstawą słuchania uczestniczenie - koncentrujemy się na tych wiadomościach z których płyną dla nas jakieś korzyści zrozumienie zapamiętywanie - zdolność odtwarzania informacji które zostały wcześniej zrozumiane reagowanie ( jako reakcja zwrotna dla mówiącego

(…)

… zadając pytania.
Poznanie myśli, uczuć i potrzeb innych ludzi - pytając o sprawy prywatne lepiej używać pytań otwartych ponieważ dają szersze pole dla odpowiedzi niż pytania zamknięte Zachęta do rozwinięcia wypowiedzi Zachęta do poszukiwania odpowiedzi - zadawać pytania by skłonić ludzi do samodzielnego poszukiwania rozwiązania problemu Grodzenie faktów i szczegółów - można posłużyć się szczerymi…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz