3 podstawowe modele motywacji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 1267
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
3 podstawowe modele motywacji - strona 1

Fragment notatki:

MOTYWOWANIE - przywództwo;
Skuteczność motywowania zależy od:
umiejętności przywódczych, negocjacji
To metody, techniki które prowadzą lub nie do realizacji zamierzonych celów zespołowych lub indywidualnych.
3 podstawowe modele motywacji: I tradycyjny - klasyczny wiąże się z Taylor'em który twierdził że praca dla większości jest nieprzyjemna
ludzie pracują tylko po to by osiągać z pracy pieniądze
większość nie nadaje się do pracy twórczej, samokontroli i samokierowania
Kierownik powinien:
nadzorować i kontrolować podwładnych
rozkładać zadania na proste, powtarzane, łatwe do wyuczenia
ustanowić szczegółowe instrukcje i procedury robocze oraz sprawiedliwie ale stanowczo wymuszać ich przestrzeganie
Oczekiwania:
ludzie mogą tolerować pracę, jeśli jest ona przyzwoita a szef sprawiedliwy
jeśli zadania są wystarczająco proste a pracownicy ściśle kontrolowani, ich wydajność będzie zgodna z normami
II stosunków współdziałania - McGregor ludzie chcą czuć się użyteczni i ważni
pragną przynależności i uznania, że są indywidualnymi jednostkami
te potrzeby mają większe znaczenie niż pieniądze w motywacji do pracy
Kierownik powinien:
każdemu pracownikowi zapewnić poczucie użyteczności i znaczenia
informować podwładnych o swoich planach i wysłuchiwać ich zastrzeżeń
pozwalać podwładnym na pewien zakres samokierowania i samokontroli w rutynowych sprawach
Oczekiwania:
dzielenie się informacją z podwładnymi i angażowanie ich w podejmowaniu rutynowych decyzji zadowoli ich podstawowe potrzeby przynależności i poczucia ważności
zaspokojenie tych potrzeb poprawi morale i zmniejszy opór wobec autorytetu formalnego - podwładni będą „chętnie współpracować”
III współczesnych tzw zasobów ludzkich ludzie pragną przyczyniać się do realizacji ważnych celów, które współustalali
większość ludzi stać na więcej twórczości, samokierowania i samokontroli niż tego od nich wymaga obecna praca
Kierownik powinien:
spożytkować nie wykorzystane zasoby ludzkie
tworzyć środowisko
zachęcać do pełnego uczestnictwa w ważnych sprawach, wciąż rozszerzając zakres samokierowania i samokontroli podwładnych
Oczekiwania:
rozszerzanie wpływów samokierowania i samokontroli podwładnych doprowadzi do zwiększenia efektywności operacji
zadowolenie z pracy może poprawić się jako „uboczny produkt” wykorzystania przez podwładnych ich możliwości
Efektywność osoby zależy od:
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz