Związki gminne - omówienie ( I sem)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 532
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Związki gminne - omówienie ( I sem) - strona 1 Związki gminne - omówienie ( I sem) - strona 2

Fragment notatki:

Związek komunalny
Ich tworzenie musi być przewidziane przepisami prawa
W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne w drodze zgodnych oświadczeń woli
Związek nabywa osobowość prawa publicznego, a także prawa prywatnego
Mogą być tworzone Ne określony czas, na czas nieokreślony, albo na czas potrzebny do osiągnięcia określonego rezultatu
Uchwały o utworzeniu związku podejmują rady zainteresowanych gmin.
Prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.
Obowiązek utworzenia związku może być nałożony tylko w drodze ustawy, która określa zadania związku i tryb zatwierdzenia jego statutu.
Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związek posiada osobowość prawną.
Gmina informuje wojewodę o zamiarze przystąpienia do związku.
Utworzenie związku wymaga przyjęcia jego statutu przez rady zainteresowanych gmin bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy.
Statut związku powinien określać:
  1)   nazwę i siedzibę związku,
  2)   uczestników i czas trwania związku,
  3)   zadania związku,
  4)   organy związku, ich strukturę, zakres i tryb działania,
  5)   zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku,
  6)   zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania strat związku,
  7)   zasady przystępowania i występowania członków oraz zasady rozliczeń majątkowych,
  8)   zasady likwidacji związku,
  9)   inne zasady określające współdziałanie.
Zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.
Rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej. Związek nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu, z dniem ogłoszenia statutu. Statut publikowany jest w wojewódzkim dzienniku urzedowym
Organem stanowiącym i kontrolnym związku jest zgromadzenie związku, zwane dalej zgromadzeniem. W zakresie zadań zleconych związkowi zgromadzenie wykonuje kompetencje przysługujące radzie gminy. Do zgromadzenia związku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rady gminy. W skład zgromadzenia wchodzą wójtowie gmin uczestniczących w związku. Na wniosek wójta rada gminy może powierzyć reprezentowanie gminy w zgromadzeniu zastępcy wójta albo radnemu. Statut może przyznawać określonym gminom więcej niż jeden głos w zgromadzeniu. Dodatkowych przedstawicieli wyznacza zainteresowana rada gminy. Uchwały zgromadzenia są podejmowane bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków zgromadzenia. W związku powiatowym po 2 reprezentantów.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz