To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
VI ZWIĄZEK PEDAGOGIKI Z INNYMI NAUKAMI socjologia
psychologia
filozofia
atropologia kulturowa
teoria wychowania estetycznego
teoria sztuki
historia sztuki
sztuka
medycyna
geontologia
epistemologia
medioznastwo
women's studies
prawo
VII PEDAGOGIKA JAKO FILOZOFICZNA REFLEKSJA Rozwijała się obok nurtu pedagogiki naukowej , była określana mianem pedagogiki kultury ( jej przedstawiciele min. Hessen , Nowroczyński , Buchodolski uprawiali pedagogikę na sposób filozoficzny )
Przedmiotem analiz jest tu proces wychowywania rozumiany jako interioryzacja wartości kultury , odnoszący się do sfery duchowej człowieka , ujęcie to nawiązuje do greckiego - paideia. Ta koncepcja wychowania sytuuje się w obszarze humanistyki, definiowanej w opozycji do nauki ( takie rozumienie wychowania jest całkowicie odmienne od pedagogiki naukowej )
INSPIRACJE FILOZOFICZNE PEDAGOGIKI KULTURY Pedagogika kultury wyrasta z filozoficznych koncepcji takich jak : FILOZOFIA - MYŚL HEGLA - podstawowym założeniem filozofii Hegla było przekonanie , że cała rzeczywistość kształtuje się według jednej rozwijającej się dialektycznie idei , stanowiącej proces realizowania się Absolutu ( rozumu historii , ducha świata ) Dzieje ludzkości to realizacja idei wolności ludzkiej , a jednocześnie realizacja Absolutu. Wolność ,jako istota ducha , oznacza historyczno - kulturowy proces wyzwalania się człowieka od pozaludzkiej przyrody . Wolność rodzi się i dojrzewa w procesach historycznych ,w kulturotwórczym działaniu człowieka. Dzieje ludzkości przechodzą przez stadia rozwoju ducha subiektywnego ( rozwoju jednostki ) ducha obiektywnego ( rozwoju społeczeństwa ) i ducha absolutnego ( rozwoju kultury ) . Rozwojowi ducha towarzyszy realizacja idei świadomości wolności , dokonująca się w obszarach : stosunków społecznych moralność , państwo , oraz w sztuce , religii i filozofii, w których osiąga najwyższe formy. KONCEPCJA WILHELMA DILTHEYA Dilthey był zwolennikiem antypozytywistycznego kierunku w metedologii nauk o kulturze. Dzięki niemu sformułowano nowy program badań nad zjawiskami kulturowymi. Przeciwstawiał się traktowaniu socjologii jako nauki przyrodniczej , przez badania prowadzone w obszarze nauk społecznych ( zamiast wyjaśniania rozumienie ) Dilthey odrzucił filozofię dziejów jako opartą na założeniu , że istnieje jakaś jedna zasada rządząca ludzkością i jej dziejami. ZAŁOŻENIA FILOZOFICZNE PEDAGOGIKI KULTURY : ANTYNATURALIZM Antynaturalistyczny przełom filozoficzny dokonał się w Niemczech w dziedzinie szeroko rozumianej humanistyki . Nawiązywano tu do tradycji idealizmu inspirowanej przez myśl Hegla.
(…)
… , Nowroczyński , Buchodolski uprawiali pedagogikę na sposób filozoficzny )
Przedmiotem analiz jest tu proces wychowywania rozumiany jako interioryzacja wartości kultury , odnoszący się do sfery duchowej człowieka , ujęcie to nawiązuje do greckiego - paideia. Ta koncepcja wychowania sytuuje się w obszarze humanistyki, definiowanej w opozycji do nauki ( takie rozumienie wychowania jest całkowicie odmienne…
… to , co absolutne .W idealizmie zaciera się dualizm tego co przynależy do sfery materialnej rzeczywistości zewnętrznej wobec człowieka a tego , co stanowi jego - psyche Wszystko przynależy do świata duchowego , którego elementy nie mogą być postrzegane i wiernie opisywane , lecz rozumiane , poddawane refleksji.
IDEALIZM wiąże się ze zrozumieniem kultury i świata społecznego przez pryzmat obecności w nim duchowego…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)