To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Rachunek kosztów stanowi wyodrębniony podsystem systemu informacyjnego rachunkowości zajmujący się ustalaniem, w różnych przekrojach, wyrażonej w pieniądzu wartości nakładów pracy żywej i uprzedmiotowianej oraz usług obcych poniesionych w ustalonym czasie i z określonym przeznaczeniem. Systematyczny rachunek kosztów jest mocno powiązany z dwoma innymi działami innymi działami współczesnej rachunkowości: z rachunkowością finansową i rachunkowością zarządczą. Rachunkowość finansowa jest związana z dostarczaniem informacji historycznych (retrospektywnych), głownie odbiorcom zewnętrznym z otoczenia jednostki gospodarczej. Podstawowym źródłem tych informacji jest obligatoryjne roczne sprawozdanie finansowe jednostki. Rachunkowość zarządcza koncentruje się na dostarczaniu informacji ekonomicznych grupie użytkowników wewnętrznych z jednostki gospodarczej. Informacje tworzone przez rachunkowość zarządczą są pomocne kadrze kierowniczej przedsiębiorstwa w podejmowaniu odpowiednich decyzji, planowaniu i kontroli działalności. Przy tym są to informacje zarówno dotyczące przeszłości, jak i informacje planistyczne. Podstawowa cechą informacji dostarczonych przez rachunkowość zarządczą jest istotność i użyteczność przy podejmowaniu decyzji ekonomicznych. Co do pojęcia samego rachunku kosztów w literaturze można odnaleźć różne definicje. Najczęściej przez rachunek kosztów rozumie się ogół działań w systemie rachunkowości obejmujących mierzenie, grupowanie, przetwarzanie, prezentowanie, interpretowanie i analizowanie wyrażonych ilościowo i wartościowo skutków procesów zużycia zasobów majątkowych przedsiębiorstwa zachodzących w związku z działalnością gospodarczą. Działanie te powinny odzwierciedlać rzeczywisty przebieg procesów gospodarczych ( zaopatrzenia, produkcji, sprzedaży i zarządzania) oraz procesu narastania kosztów za pewien ustalony okres. Reasumując można sformułować następującą bardziej zwięzłą definicje kosztów: rachunek kosztów jest procesem ustalania kosztów prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu i sprzedaży wyrobów lub świadczenia usług. Podstawowymi elementami, które charakteryzują współczesny rachunek kosztów są:
Przedmiotem rachunku kosztów są koszty prowadzenia działalności gospodarczej, które wymagają zaangażowania określonych zasobów ludzkich, materialnych i finansowych.
Podstawowym celem rachunku kosztów jest dostarczenie użytkownikom informacji ekonomicznych niezbędnych do oceny działalności przedsiębiorstwa i podejmowania racjonalnych decyzji ekonomicznych.
W systemie rachunku kosztów następuje przetwarzanie informacji o wartości zużycia zasobów przedsiębiorstwa w związku z prowadzoną działalnością.
Zbiór informacji o kosztach działalności przedsiębiorstwa jest tworzony zgodnie z zasadami uwzględniającymi potrzeby informacyjne użytkowników informacji z rachunku kosztów.
(…)
…, jakie mają dwa podstawowe systemy rachunku kosztów, tj. rachunek kosztów pełnych i rachunek kosztów zmiennych. Rachunek kosztów działań zapewnia grupowanie kosztów według procesów i działań realizowanych w przedsiębiorstwie. W ostatnich latach pojawiły się także nowe systemy rachunku kosztów, w związku z zapotrzebowaniem na skuteczne instrumenty kontroli kosztów. Do takich systemów należy zaliczyć…
…,
rachunek kosztów jakości,
rachunek kosztów projektów innowacyjnych,
rachunek kosztów działania „dokładnie na czas”.
Koncepcje te są stosowane zazwyczaj razem z klasycznymi systemami rachunku kosztów, tj. rachunkiem kosztów pełnych i rachunkiem kosztów zmiennych, z różnymi ich odmianami. W ten sposób zostaje zaspokojone zapotrzebowanie na wieloprzekrojowe informacje dotyczące kosztów działalności…
… między produkty,
stopnia standaryzacji kosztów i sposobu ich prezentacji.
Zastosowanie kryterium rodzaju i zakresu rozliczania kosztów między produkty pozwala wyodrębnić dwa podstawowe systemy rachunku kosztów: rachunek kosztów pełnych,
rachunek kosztów zmiennych.
Z kolei biorąc pod uwagę stopień standaryzacji kosztów, można wyróżnić trzy podstawowe typy rachunku kosztów:
rachunek kosztów rzeczywistych,
rachunek kosztów normalnych,
rachunek kosztów postulowanych.
Wyróżnione kryteria klasyfikacyjne systemu rachunku kosztów mogą być stosowane jednocześnie. Oznacza to, że zarówno rachunek kosztów pełnych, jak i rachunek kosztów zmiennych mogą przyjąć postać rachunku kosztów rzeczywistych, rachunku kosztów normalnych lub rachunku kosztów postulowanych. W ten sposób możemy otrzymać odmiany rachunku kosztów…
… przede wszystkim:
rachunek kosztów cyklu życia produktu (Product Life Cycle Costing),
rachunek kosztów decelowych (Target Costing),
rachunek kosztów ciągłego doskonalenia (Kaizen Costing),
rachunek kosztów wstecznych (Backflush Costing).
Ponadto rozwijają się koncepcje rachunku kosztów ukierunkowane na kontrolę kosztów realizacji określonych procesów czy zamierzeń gospodarczych, jak np.:
rachunek kosztów logistyki…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)