To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO . Wszystkie źródła prawa administracyjnego należą do kategorii źródeł prawa.
Źródła prawa to akty prawotwórcze / akty tworzenia prawa/.
Akt prawotwórczy - akt tworzony przez organ państwowy lub inny uprawniony podmiot /np. samorząd terytorialny/, który jest wydany na podstawie Konstytucji lub z upoważnienia ustawowego, zawierający normy postępowania o charakterze generalnym i abstrakcyjnym ,.
Aby uznać dany akt prawny za prawotwórczy musi być w nim choćby jedna norma genera l no-abstrakcyjna. Norma generalna - adresat jest określony generalnie np.: w znaczeniu „każdy” - art. 83 Konstytucji RP.
Inna postać generalnego adresata to wyraźnie określony adresat / może to być grupa np. lekarze - zobowiązani do zachowania tajemnicy lekarskiej lub mieszkańcy wszystkich gmin ale nie jednej konkretnej gminy/.
Norma ma charakter abstrakcyjny -norma ma aktualny charakter, określony jest wzór pewnego powtarzającego się postępowania. Jest to norma wielokrotnego użytku. Źródła prawa mogą być dwojakiego rodzaju : Mogą mieć charakter powszechnie obowiązujący
wewnętrzny.
Powszechnie obowiązujące - źródła są zróżnicowane co do terenu na którym obowiązują:
teren całego kraju
akty prawa miejscowego - na terenie działania organu lokalnego który je wydał.
Źródła prawa państwowego mają charakter hierarchicznego podporządkow a nia :
Konstytucja Ustawy lub rozporządzenia z mocą ustaw, umowy międzynarodowe , dekrety.
Rozporządzenia wykonawcze.
Akt niższy musi być zgodny z aktem wyższym. Akty powszechnie obowiązujące prawa miejscowego: Rozporządzenia ,
uchwały jako akty prawa miejscowego,
zarządzenia.
Organy wydające - Rada Gminy , Rada Powiatu , Sejmik Województwa, Wojewoda.
Ze względu na rodzaj upoważnienia ustawowego mówimy o trzech rodzaja ch przepisów pr a wa miejscowego : 1. przepisy wykonawcze,
2. przepisy porządkowe,
3. przepisy ustrojowo-organizacyjne.
Przepisy wykonawcze - decyduje ustawodawca poprzez delegację ustawową - upoważnienie .
Upoważnienia do stanowienia aktów wykonawczych:
1/. upoważnienie obligatoryjne, 2/. upoważnienia fakultatywne. Upoważnienie obligatoryjne - ustawodawca zobowiązuje wskazany podmiot do uregulowania kwestii. Ustawa może być regulacją pełną (wyczerpującą ) i nie zawiera delegacji do wydawania przepisów wykonawczych, lub ustawa może nie regulować wszystkich szczegółów - taka
(…)
… zasygnalizowanych problemów .
Upoważnienie fakultatywne - ustawodawca uprawnia wskazany podmiot i pozostawia jego woli celowość wydania przepisów.
Są formułowane częściej gdy przepisy wykonawcze mają być wydane w ramach aktów prawa miejscowego. Chodzi o to, żeby regulacja uwzględniała lokalny charakter. np. prawo wodne zawiera delegację dla wojewody do wydania przepisów wykonawczych. Na terenie koryta rzeki…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)