To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
27.10.2011
Wykład 2
Znaki towarowe - prawa o charakterze niematerialnym dominujące w gospodarce:
Przedsiębiorstwa chcą wzmocnić swój towar
Znak towarowy:
Jedno z oznaczeń - źródło pochodzenia towarów i usług
Środek ekspansji rynkowej przedsiębiorstwa - przyciąga klientów
Jest zawsze fizycznie połączony z towarem, świadczoną usługą
Znaki towarowe są zawarte w ustawie z 30.06.1990 roku - prawo własności przemysłowej:
Wyciąga wnioski z regulacji zawartych w innych państwach
Uwzględnia dyrektywę UE
Regulacje dotyczące znaków towarowych znajdują się w art. 120-190
Artykuły są mocno rozbudowane:
Znak towarowy - (art. 120) każde oznaczeni przedstawione w sposób graficzny lub takie, które w sposób graficzny można przedstawić, służy do rozróżniania produktów w zwykłych warunkach obrotu gospodarczego:
Bierze się pod uwagą średniego klienta
Jest pewną wskazówką
Co może być znakiem towarowym:
Wyraz
Rysunek
Ornament
Ale może to też być: kompozycja kolorystyczna
Forma przestrzenna - opakowanie towaru Np. w branży kosmetycznej
Melodia lub inny sygnał dźwiękowy
NIE MOŻE BYĆ ZAPACH (we Francji może być) - jest najbardziej nie do podrobienia dla kogoś, kto ma nosa
NIE MOŻE BYĆ SENTENCJA
Forma przedstawieniowa:
Dźwiękowe
Wyrazowe
Rysunkowe
Kombinowane
Coca cola to jest to Coca cola to znak towarowy
Kryteria decydujące, że znak towarowy spełnia określone warunki:
Przedmiotowe - przysługuje nam towar
Towar wg. prawa własności przemysłowej a nie według kodeksu cywilnego
Towar - jest nim nie tylko wyrób przemysłowy lub rzemieślniczy, ale także płody rolne, produkty naturalne (Np. woda, minerały i surowce)
Formalne - znak towarowy powinien cechować się postulatem:
skrótowości,
wyrazistości i komunikatywności
znak może mieć co najwyżej 24 wyrazy
Znak towarowy uzyskuje się drogą rejestracji i uzyskania określonego przyzwolenia:
Mała literka R w elipsie - ®
Znak umieszczony na towarze i nieposiadający R-ki jest logiem - nie podlega prawu własności przemysłowej, ale prawu autorskiemu
Ochrona nie znaku towarowego jest o wiele słabsza
Rodzaje znaków towarowych - podział według ustawodawcy - dopuszczone:
Firmowy znak towarowy - znakiem towarowym jest nazwisko lub imię przedsiębiorcy
(…)
… jest urząd patentowy ma taką samą zdolność jak dziennik ustaw i monitor polski
Znak podlega opublikowaniu w wiadomościach urzędu patentowego - domniemywa się, że wszyscy znają te wiadomości, kontrola ze strony samych zainteresowanych, żeby nie nastąpiło naruszenie ich praw
Urząd patentowy musi dokonać sprawdzenia czy zgłoszony znak towarowy spełnia wszystkie przesłanki, które musza być do rejestracji
Przesłanki:
O charakterze bezwzględnie obowiązującym - nic tam dodać nie można, są na tyle nie precyzyjne, że mogą budzić wątpliwości dotyczące treści:
Gdyby znak towarowy miał naruszać prawa osobiste lub majątkowe nie można go zarejestrować Np. Polska Partia Przyjaciół Piwa chciało zarejestrować znak - cień Lecha Wałęsy i nazwa piwa Prezydent - nie zarejestrowano
Nie mogą być oznaczenia miast, państw, sił zbrojnych, sił porządkowych, orderów - czasami bywają wątpliwości czy coś może być znakiem towarowym czy nie, dość restrykcyjna regulacja sądu najwyższego i urzędu patentowego
Zakaz stylizowania znaków towarowych na symbole religijne, patriotyczne i kulturowe w zakresie naruszania uczuć Np. P w kotwicy miał być znakiem Pogoni Szczecin a kojarzy się z Polską Walczącą
W Częstochowie jest zakon paulinów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)