Znaczenie innowacji dla działalności konkurencyjnej przedsiębiorstw

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 994
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Znaczenie innowacji dla działalności konkurencyjnej przedsiębiorstw - strona 1 Znaczenie innowacji dla działalności konkurencyjnej przedsiębiorstw - strona 2

Fragment notatki:


Znaczenie innowacji dla działalności konkurencyjnej przedsiębiorstw .
Rozważania na temat wpływu działalności innowacyjnej na poziom konkurencyjności przedsiębiorstw przemysłowych należy rozpocząć od stwierdzenia, iż głównym czynnikiem decydującym o sprawnym i skutecznym funkcjonowaniem przedsiębiorstw jest poziom ich konkurencyjności, zarówno na rynku krajowym, jak i rynkach międzynarodowych. Jednym z podstawowych czynników mających wpływ na ową konkurencyjność ma działalność innowacyjności. Innowacyjność jest powszechnie uważana za jeden z głównych elementów tworzenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Wynika to z faktu, iż innowacyjność oznacza, skłonność i zdolność przedsiębiorstwa do tworzenia nowych oraz podnoszenia jakości i nowoczesności już produkowanych wyrobów, nowych lub zmienionych procesów technologicznych organizacyjno technicznych oraz systemów zarządzania i motywacji.
Na kluczową rolę innowacji jako jednego ze źródeł przewagi konkurencyjnej uwagę zwraca Michael Poter, który stwierdza, że przedsiębiorstwa osiągające przewagę konkurencyjną przez działania innowacyjne.
M. Porter zauważa, że dążą one do innowacji w jej najszerszym rozumieniu, zarówno w znaczeniu nowej techniki, jak i nowych sposobów postępowania. Dostrzegają nową postawę konkurowania albo ulepszają istniejące już sposoby konkurowania.
Wpływ innowacji na poziom konkurencyjności przedsiębiorstw. Z dotychczasowych rozważań wynika, że innowacje wdrażane są po to, aby zwiększyć konkurencyjność. Celem przedsiębiorstw w zakresie innowacji jest wzmacnianie ich pozycji wśród konkurentów. Aby ten założony cel został osiągnięty, dana innowacja musi być korzystna z punktu widzenia rynku i klienta. Jak stwierdza Andrzej Pomykalski, jedynie te produkty i usługi, które można sprzedać, pozwolą obronić lub wzmocnić pozycję konkurencyjna firmy. Z kolei, Jerzy Bogdanienko podkreśla szczególną rolę relacji innowacje-konkurencyjność, stwierdzając, że innowacje decydują o konkurencyjności przedsiębiorstwa, to znaczy o jego zdolności do utrzymania się na rynku.
Wśród przesłanek wyboru innowacyjności jako wiodącego czynnika oddziałującego na konkurencję wymienia się:
- innowacyjność już w samej nazwie zawiera element nowości i zmian, ma charakter dynamiczny i rozwojowy,
- innowacyjność jest czynnikiem powiązanym z pozostałymi czynnikami oddziaływującymi na wzrost konkurencyjności,
- innowacje silnie oddziaływają na kreowanie popytu rynkowego, ten z kolei jest niezwykle ważnym czynnikiem kształtowania konkurencyjności.
Działalność innowacyjna , to szereg działań o charakterze naukowym (badawczym), technicznym, organizacyjnym, finansowym i handlowym (komercyjnym), których celem jest opracowanie i wdrożenie nowych lub istotnie ulepszonych

(…)

… przedsiębiorstw zgodnie z zasadami doboru losowego, natomiast warunkiem przyjęcia ankiety do analizy, było wypełnienie metryczki z podstawowymi informacjami o przedsiębiorstwie ( nazwa, siedziba, rodzaj prowadzonej działalności, wielkość, forma prawna itp.)
W wyniku przeprowadzonych badań otrzymano 297 wypełnionych kwestionariuszy, co stanowiło 74,5%próby podstawowej przedsiębiorstw.
Dla potrzeb interpretacji…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz