To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zmienianie postaw o różnej sile i równym pochodzeniu
Źródła postaw:
postawy oparte na poznaniu - czyli na przekonaniach ludzi na temat właściwości obiektu postawy - klasyfikujemy obiekty wedle nagród i kar, których nam dostarczają
skuteczna zmiana: komunikat jasno pokazujący obiektywne zalety przedmiotu, logiczne argumenty (pod warunkiem że odbiorca ma motywację i zdolność do skupienia uwagi na komunikacie)
postawy oparte na emocjach - czyli na uczuciach i wartościach ludzi - są zwykle irracjonalne, ich źródła to wartości, reakcje sensoryczne (smakowanie czekolady), reakcje estetyczne (kolor samochodu) czy warunkowanie (klasyczne - przykład kojarzenia zapachu naftaliny z ciepłem domu babci, lub instrumentalne - kiedy częstotliwość zachowań rośnie lub maleje w zależności od tego czy są nagradzane czy karane)
podstawowe cechy: - nie są wynikiem racjonalnej analizy
- nie kierują się logiką
- są często powiązane z wartościami, więc próby ich zmiany są kwestionowaniem tych wartości
skuteczna zmiana: akcentowanie wartości i emocji zamiast faktów i liczb eksperyment Shavitta z reklamami produktów użytkowych (np. urządzenie klimatyzacyjne) i produktów tożsamości społecznej (np. perfumy) najlepsze efekty przynosiła reklama oparta na komponencie poznawczym dla dóbr użytkowych i na komponencie emocjonalnym dla dóbr tożsamości społecznej
postawy oparte na komponencie behawioralnym - czyli na obserwacji, jak zachowujemy się wobec obiektu postawy - zgodnie z teorią spostrzegania samego siebie Daryla Bema są okoliczności, w których ludzie nie wiedzą, co czują, do czasu, aż nie spostrzegą, jak się zachowują; konieczne warunki zaistnienia takiej postawy: - początkowa postawa musi być słaba lub wieloznaczna
- nie ma innych prawdopodobnych wyjaśnień
Siła postawy a jej dostępność Siła postawy - trudno zdefiniować; wiele stanowisk:
silna postawa = łatwo pojawiająca się w świadomości
silna postawa = taka, o której jednostka sądzi, że jest ważna
silna postawa = oparta na dużej wiedzy o przedmiocie
silna postawa = trudna do zmiany (i tu się wszyscy zgadzają) Dostępność postawy - siła związku między obiektem i oceną tego obiektu; dostępność mierzona jest czasem, w jakim ludzie mogą odpowiedzieć na pytanie, co czują wobec danej sprawy czy obiektu; dostępność decyduje o skłonności do zachowania się zgodnie ze swoją postawą, ma tez wpływ na odporność wobec komunikatów perswazyjnych;
Houston, Fazio (1989) - zbadano u cuczestników dostępność postaw względem kary śmierci, nastepnie przedstawiono im wyniki dwóch badań (w jednym popierano karę śmierci jako środek zapobiegawczy, w drugim ją negowano) i poprosili o ocenę trafności tych badań; ludzie z trudno dostępnymi postawami mieli bardziej otwarte podejście, a ci, których postawy były łatwo dostępne, wykazywali dużą tendencyjność
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)