To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Złudzenia posybilne i walentne. Prawdopodobieństwa
Złudzenia: posybilne - są to złudzenia umysłu (błędne, iluzoryczne przekonania), są bardzo powszechne i trudne do wyeliminowania: to, co jest wartościowe, jest jednocześnie prawdopodobne - złudzenie to ma tendencję optymistyczną - ludzie podwyższają prawdopodobieństwo wyników pożądanych, a zmniejszają prawdopodobieństwo wyników niepożądanych; po serii niepowodzeń wzrasta prawdopodobieństwo sukcesu - jest to złudzenie gracza (złudzenie optymistyczne). walentne - tworzą pozorne wartości, złudzenia wartościowotwórcze: to, co mało prawdopodobne, jest wartościowe (np. przeceniamy wartość zdania mało ważnego egzaminu); to, co jest możliwe, jest wartościowe i godne realizacji; c) to, co jest nieznane, jest wartościowe.
2 prawdopodobieństwa: subiektywne (określa stopień poznawczej pewności człowieka do stanu umysłu (stan jakości) - można osiągnąć za pomocą skali jakościowej - istnienie prawdopodobieństwa na 99%; 2. obiektywne - względna częstość zdarzeń, np. prawdopodobieństwo zdarzenia, że na kostce do gry wypadnie 2 - jest to prawdopodobieństwo 1:6.
- Reguły heurystyczne - zasada dostępności psychicznej - człowiek uważa, że zdarzenia są tym bardziej prawdopodobne, im łatwiej można je zaktualizować w pamięci trwałej. Formułuje się sąd na ten temat, a więc od wiedzy, którą udało się zaktualizować (mamy doświadczenie życiowe).
- Jest bardziej wiarygodne, im łatwiej można zrekonstruować przykłady takiego zdarzenia.
- Informacja na dany temat - rodzaj informacji i sposób jej zakodowania, np. statystyki.
- Informacje wizualne i jednostkowe przemawiają do naszej wyobraźni i przemawia lepiej niż sytuacja abstrakcyjna.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)