1. Klasyfikacje przemysłu Strukturalno-organizacyjny (produkcja materialna i niematerialna)
W oparciu o Polską Klasyfikację Działalności 4 sekcje: Podział przedmiotowy, cecha - produkt finalny: obuwie, mięso (np. metalowy) Podział funkcjonalny (przemysł środków produkcji i konsumpcji)
Szczególne cechy rozwiązań technicznych (rozwojowe, stagnujące, regresywne)
Rodzaj wytworów (wydobywczy, przetwórczy) Stosunki wagowe (ciężki, lekki) Cechy rozwoju technologicznego (ekstensywny, intensywny) Chłonność produkcji (praco-, energo-, kapitało-, materiało- chłonny) 2. Kompleksowość w transporcie (kompleksy) - nadbrzeżne, New York, Szanghaj
- rzeczne, Loara, Wielkie Jeziora Północnej Ameryki
- metropolitarne 3. Rodzaj cywilizacji ze względu na powstawanie aglomeracji agrarna
inicjalna wolnego czasu 4. Dekoncentracja hutnictwa 75 % produkcji stali w skali świata skoncentrowana była w trzech państwach: Wielka Brytania, USA, ZSRR - na przełomie lat 50. i 60. następuje przełamanie monopolu tych trzech państw. Od tego momentu zaczyna się dekoncentracja. W latach 60-tych 75 % dostarcza już pięć państw - dochodzą Niemcy i Japonia. Na początku lat 70-tych dochodzą Chiny i Francja. Na początku lat 80. po raz pierwszy Wielka Brytania się nie liczy, następuje scalenie w tych krajach produkcji - ZSRR, Japonia, USA, Niemcy, Chiny, Włochy, Francja. Rok 2000 - tę wielkość zaczyna kształtować aż 11 państw - przewaga po stronie Azji - główny producent stali. Udział Azji stanowił 70 % produkcji stali, drugim regionem jest region Ameryki Łacińskiej. Teraz głównie Chiny, Japonia, Tajwan, a także Meksyk i Brazylia. 5. Ery rozwoju przemysłu Preindustrialna
Industrialna
Postindustrialna 6. Podział transportu Środowisko - wodny, powietrzny, lądowy
Rodzaje infrastruktury ekonomicznej - drogowy, szynowy
Rodzaj środka przewozowego - kołowy, linowy Zasięg - wewnątrzzakładowy, międzyosiedlowy, międzykontynentalny
Stopień mechanizacji - zmechanizowany, niezmechanizowany
Rodzaj napędu - spalinowy, elektryczny
Charakter przewozu - pasażerski, towarowy
7. Ciągi w transporcie 1.społeczno-ekonomiczne
2.transportowe
3.technologiczne
4.organizacja i zarządzanie 8. Modele geometryczne w transporcie - Model McLEANa - Model sieci typu szachownicowego przeznaczony dla kolonii.
Sieć powinna w sposób najprostszy łączyć wnętrze kraju z wybrzeżem morskim.
Wyjściowe elementy - porty morskie do których prowadzi komunikacja lądowa o układzie prostokątnym. Osią układu jest linia kolejowa biegnąca z portu w głąb lądu
(…)
… poprzedzający uprzemysłowienie. Industrializację cechuje zbudowanie obiektu przemysłowego, zorganizowanie w tych obiektach systemu produkcji, odpowiednia kadra, zorganizowanie produkcji masowej, organizacja zaplecza dla rozwoju produkcji, przepływ ludzi do tych ośrodków. Industrializacja polega przede wszystkim na zorganizowaniu produkcji, która zapewni wysoki stopień specjalizacji.
10. Czynniki lokalizacji przemysłu we Wrocławiu
11. Cechy tskuby 12. Cechy gospodarki przestrzennej 13. Modele rozwoju sieci wymienić
Sieć jest cały czas w toku rozwoju, czyli zwiększenia swojej złożoności (funkcjonalności)
Układy proste sieci transportowych
Układy rozgałęzione
Układy wielokrotnie rozgałęzione, które idą w kierunku domykania sieci w cykl.
14. Przemysł we Wrocławiu Uwarunkowania: dominacja w części centralnej…
… Wrocławia przypada na dzielnice Fabryczna i Psie Pole, najsłabszy jest udział przemysłu w południowej dzielnicy Krzyki. Struktura branżowa przemysłu tego miasta jest wybitnie wielostronna i zrównoważona, jednak z przewagą przemysłów maszynowo-metalowych, środków transportu, spożywczy, elektrotechniczny, metalowy, odzieżowy i chemiczny.
15. Zbieżność układów liniowych
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)