To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zatrudnianie obywateli polskich za granicą u pracodawców zagranicznych oraz zatrudnianie cudzoziemców w Polsce
Podejmowanie pracy przez obywateli polskich za granicą u pracodawców zagranicznych
Podejmowanie pracy za granicą jest możliwe w drodze:
Bezpośrednich umów z pracodawcami zagranicznymi
Za pośrednictwem publicznych służb zatrudnienia
Agencji pośrednictwa pracy.
Obywatel chcący skorzystać z pośrednictwa agencji zawiera z nią umowę, której treść określa ustawa. Powinna ona określać:
Pracodawcę zagranicznego,
Okres wykonywania pracy,
Rodzaj pracy,
Warunki jej wykonywania,
Warunki wynagrodzenia,
Przysługujące świadczenia socjalne, Warunki ubezpieczenia społecznego,
Ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków,
Wzajemne obowiązki i prawa osoby kierowanej do pracy oraz agencji,
Odpowiedzialność cywilną stron w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, w tym odpowiedzialność strony zobowiązanej do pokrycia kosztów dojazdu do pracodawcy i powrotu w przypadku niewywiązania się pracodawcy zagranicznego z warunków umowy oraz tryb związanych z tym roszczeń,
Należność agencji z tytułu faktycznie poniesionych kosztów w związku ze skierowaniem do pracy za granicę,
Informację o trybie i warunkach dopuszczenia cudzoziemców do rynku pracy w państwie wykonywania pracy.
Przed wysłaniem obywateli polskich za granicę agencja powinna zawrzeć stosowną umowę z pracodawcą zagranicznym, która w szczególności powinna zawierać liczbę miejsc pracy i okres jej wykonywania oraz warunki pracy i płacy pracowników.
Udokumentowane okresy pracy obywateli polskich za granicą są zaliczane do okresów pracy w Polsce w zakresie uprawnień pracowniczych pod warunkiem opłacania za te okresy składek na Fundusz Pracy w Polsce wysokości 9,75% przeciętnego wynagrodzenia za każdy miesiąc. Do okresów zatrudnienia w Polsce w zakresie uprawnień pracowniczych zalicza się także udokumentowane okresy zatrudnienia za granicą repatriantów oraz osób uznanych za repatriantów.
Wykonywanie pracy przez cudzoziemców
Cudzoziemiec (jeśli nie należy do grupy zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na pracę w Polsce - art. 87 ustawy) musi uzyskać zezwolenie na pracę, aby podjąć pracę:
U pracodawcy mającego siedzibę w Polsce,
W związku z delegowaniem do Polski przez pracodawcę zagranicznego w celu realizacji usługi eksportowej lub na okres dłuższy niż 30 dni w celu wykonania zadania zleconego w innym trybie niż usługa eksportowa.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)