Zasady ustalania przyczyn dotyczące zdarzeń powtarzających się

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 1197
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasady ustalania przyczyn dotyczące zdarzeń powtarzających się - strona 1 Zasady ustalania przyczyn dotyczące zdarzeń powtarzających się - strona 2

Fragment notatki:

ZASADY USTALANIA PRZYCZYN OPRACOWANE PRZEZ HAROLDA KELLEYA DOTYCZĄCE ZDARZEŃ POWTARZAJĄCYCH SIĘ interpretacja przyczyn za pomocą czynników zewnętrznych lub wewnętrznych zależy od trzech cech zachowania: wybiórczości (wyjątkowości), stałości i powszechności (zgodności). przykład: Jaś uderzył Karola. Zachowanie Jasia będzie interpretowane za pomocą czynników zewnętrznych, gdy: jest duża wybiórczość: Jaś nie bije innych dzieci; jest duża stałość: Jaś wielokrotnie uderzył Karola ; jest duża powszechność: inni także biją Karola wniosek: Karol prowokuje dzieci do bicia: wszedł w rolę „kozła ofiarnego”. Zachowanie Jasia będzie interpretowane za pomocą czynników wewnętrznych, gdy: Jest mała wybiórczość zachowania: Jaś bije także inne dzieci Jest duża stałość zachowania: Jaś wielokrotnie uderzył Karola Jest mała powszechność zachowania : inni nie biją Karola Wniosek” Jaś jest agresywnym chłopcem. ( Badania empiryczne nie potwierdziły modelu Kelleya: ludzie rzadko uwzględniają wszystkie trzy parametry zachowania. ZASADY USTALANIA PRZYCZYN ZDARZEŃ JEDNORAZOWYCH REGUŁA POWIĘKSZANIA/POMNIEJSZANIA KELLEYA ZASADA POMNIEJSZANIA Gdy istnieje kilka przyczyn danego zachowania, to przyczyny mniej wyraziste (z reguły wewnętrzne) są pomniejszane. Przykład: Jan podjął bardzo dobrze płatną pracę w stolicy. Dlaczego Jan podjął pracę? Bo była dobrze płatna i jest w stolicy. Pomijamy (pomniejszamy) ewentualne przyczyny wewnętrzne typu: zainteresowania . ZASADA POWIĘKSZANIA Gdy istnieją wyraźne przeszkody zewnętrzne do wykonania danego zachowania, to powiększa się znaczenie przyczyn wewnętrznych takiego zachowania. Przykład. Jan podjął słabo płatną pracę nauczyciela mimo, że w tym samym mieście miał ofertę znacznie lepiej płatnej pracy w banku. Dlaczego Jan pracuje w szkole? Bo kocha uczyć! Powiększamy przyczyny wewnętrzne - zainteresowania, realizacji których nie sprzyjała oferta innej dobrze płatnej pracy. PODSTAWOWE ZNIEKSZTAŁCENIA PROCESÓW ATRYBUCJI I. PODSTAWOWY BŁĄD ATRYBUCYJNY -Lee Ross, 1977 ( polega na skłonności do dyspozycyjnego interpretowania zachowań innych ludzi i niedocenianiu czynników sytuacyjnych (badania:Gilbert, 1988, 1995). ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz