Zasady układania pytań w kwestionariuszu, (sem IV)

Nasza ocena:

5
Pobrań: 189
Wyświetleń: 1071
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasady układania pytań w kwestionariuszu, (sem IV) - strona 1 Zasady układania pytań w kwestionariuszu, (sem IV) - strona 2

Fragment notatki:

Zasady układania pytań: -zamieszczamy pytania najważniejsze
-muszą być jasno i poprawie sformułowane
-krótkie
-nieskomplikowane
-należy unikać pytań sugestywnych, emocjonalnych
-stosowanie pytań buforowych między pytaniami emocjonalnymi, trudnymi dla respondenta
-w jednym pytaniu nie może być dwóch pytań, jedno pytanie musi dotyczyć jednej kwestii -trzeba unikać podwójnego przeczenia gdyż czyni to pytanie niezrozumiałym
-zaczyna się:
od pytań ogólnych do szczegółowych
od pytań łatwych do trudnych
od pytań o fakty do pytań o opinie
od pytań neutralnych do drażliwych
rodzaje pytań:
pytania wprowadzające - ogólne
pytania buforowe - mają charakter relaksujący, stawia się je po pytaniach trudnych
pytania metryczkowe - bliżej charakteryzują badany podmiot; dane osobiste, np. płeć, wiek, stan cywilny, zawód, wykształcenie, dochody, miejsce zamieszkania.
Jeżeli badamy firmę, przedsiębiorstwo to raczej badania metryczkowe zamieszczamy na początku, natomiast w przypadku gospodarstw domowych to na końcu.
pytania zamknięte - w wyznaczonymi z góry propozycjami odpowiedzi, które respondent ma wybrać; pytania te składają się z:
wskazania przedmiotu badania
alternatywnych odpowiedzi
Przeważają one w badaniach marketingowych, bo: łatwo jest ustalić wynik badań oraz pozwalają na pomiar i rangowanie odpowiedzi.
pytania otwarte - nie ma alternatyw odpowiedzi, tylko pytamy o kwestię, np. Co pana skłoniło do zakupu tu?
pytania półotwarte - wyznaczone odpowiedzi, ale jest też miejsce na swoją indywidualną wypowiedz, np. Co skłoniło panią do zakupu tu? marka, cena, nowoczesność, inne, jakie..........?
pytania wielokrotnego wyboru
pytania kafeteryjne - odpowiedzi nie wykluczają się
pytania sprawdzające - dla uzyskania pewności, że odpowiedź na dany temat jest wiarygodna, tzn. powtórzenie pytania, tyle, że inaczej sformułowanego, np. pytanie 1 o obroty i 2 o wielkość sprzedaży
pytania uzupełniające- rozwijają problem, przy okazji bada się np. inny problem
pytania kontrolne - mają na celu sprawdzenie tej samej odpowiedzi.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz