To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zasady podziału kompetencji i ich rodzaje:
◦
zasada przyznania (kompetencji powierzonych)- UE dąży do osiągnięcia swoich celów właściwymi środkami odpowiednio do zakresu kompetencji przyznanych jej na mocy Traktatów.
Granice kompetencji UE wyznacza zasada przyznania; zgodnie z tą zasadą UE działa wyłącznie w granicach kompetencji przyznanych jej przez państwa członkowskie w Traktatach.
•
K
ompetencja wyłączna UE- jedynie UE może stanowić prawo oraz przyjmować akty prawnie wiążące, natomiast państwa członkowskie mogą to czynić wyłącznie z upoważnienia Unii lub w celu wykonywania aktów Unii.
◦
Unia celna
◦
ustanawianie reguł konkurencji niezbędnych do funkcjonowania rynku wewnętrznego ◦
polityka pieniężna w Eurogrupie
◦
wspólna polityka handlowa
◦
zachowanie morskich zasobów biologicznych w odniesieniu do rybołówstwa ◦
zawieranie umów międzynarodowych- jeżeli ich zawarcie zostało przewidziane w akcie prawodawczym Unii, lub jest niezbędne do wykonywania jej wewnętrznych kompetencji lub w zakresie, w jakim ich zakres może wpływać na wspólne zasady lub zmieniać ich zakres.
•
K
ompetencja dzielona- UE i państwa członkowskie mogą stanowić prawo i przyjmowac akty prawne stanowiące w tej dziedzinie. Państwa członkowskie wykonują swoją kompetencję w jakim zakresie UE nie wykonała owej kompetencji. ◦
R
ynek wewnętrzny
◦
polityka społeczna w odniesieniu do aspektów określonym w Traktacie ◦
spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna ◦
rolnictwo i rybołówstwo (poza wcześniej wymienionymi zasobami) ◦
środowisko naturalne
◦
ochrona konsumentów
◦
transportu
◦
sieci transeuropejskie itd.
•
K
ompetencja koordynacyjna, wspierająca i uzupełniająca- (jak w tytule)- akty UE z traktatów nie mogą prowadzić do harmonizacji przepisów ustawodawczych i wykonawczych w państwach członkowskich:
◦
ochrona i poprawa zdrowia ludzkiego
◦
przemysł
◦
kultura
◦
turystyka
◦
(…)
… równowagi międzyinstytucjonalnej- przeciwdziała nadmiernej koncentracji władzy, ale nie oznacza to równości instytucji lecz istnienie swoistego sposobu ułożenia wzajemnych stosunków, działanie mechanizmów kontroli i wzajemnego hamowania ➢
zasada jednolitych ram instytucjonalnych - każda instytucja zobowiązana jest do poszanowania i rozwijania własnego dorobku prawno-organizacyjnego. Fundamentalnym…
… koordynacyjna, wspierająca i uzupełniająca- (jak w tytule)- akty UE z traktatów nie mogą prowadzić do harmonizacji przepisów ustawodawczych i wykonawczych w państwach członkowskich:
◦
ochrona i poprawa zdrowia ludzkiego
◦
przemysł
◦
kultura
◦
turystyka
◦
edukacja, kształcenie zawodowe, młodzież i sport
◦
ochrona ludności ◦
współpraca administracyjna
◦
zasada pomocniczości (subsydiarności)- w dziedzinach, które nie należą do wyłącznej kompetencji UE podejmuje działania tylko wówczas i tylko w takim zakresie, w jakim cele określonego działania nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie .
◦
zasada proporcjonalności-zakres i forma działania Unii nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów Traktatów- jedna z zasad ogólnych prawa wspólnotowego- jeśli istnieje wybór…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)