To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ZASADY KONSTYTUCYJNE
Wolność religijna w wymiarze indywidualnym i instytucjonalnym
Prawo do wolności religijnej w zakresie indywidualnym:
Zakres podmiotowy, indywidualny: Podmiot: osoba fizyczna Art. 53 Konstytucji z 1997r. - zakres podmiotowy indywidualny: każdemu (każdy człowiek, osoba fizyczna, nie tylko obywatel) zapewnia się wolność sumienia i religii, wolność religijną (lex generalis); dodatkowo specyficzny podmiot jakim są rodzice w zakresie wychowania dzieci zgodnie z posiadanymi przekonaniami (lex specialis); podmiotem praw są rodzice, a nie rodzina! Rodzina to nie podmiot, a stan do którego ma prawo osoba fizyczna; - koncepcja naturalistyczna, personalistyczna; Konstytucja PRL z 1952 r. każdy obywatel (obywatelstwo to szczególną relacja miedzy jednostką a Państwem) ma prawo do wolności sumienia i wyznania;
Zupełnie inna postawa aksjologiczna, w PRL państwo było źródłem prawa, bo byłeś jego obywatelem - koncepcja pozytywizmu prawniczego Źródłem prawa jest godność osoby ludzkiej, z faktu, że urodziłeś się człowiekiem posiadasz równą, niezbywalną godność osoby ludzkiej. - PRAWA CZŁOWIEKA
Prawo podmiotowe (pewien uporządkowany zespół uprawnień)
Uprawnienia pozytywne (do) - art. 53 ust. 2
Posiadania i zmiany swoich przekonań
Posiadania według potrzeby miejsc kultu i świątyń Otrzymania posługi religijnej w miejscu, gdzie się znajduję - umocowanie do duszpasterstwa specjalnego np. w więzieniach, zakładach opieki społecznej, służby zdrowia, resocjalizacyjne
Uzewnętrzniania (manifestowania) swoich przekonań (indywidualnie, wspólnie, prywatnie, publicznie (miejsce publiczne to miejsce do którego ma dostęp bliżej nieokreślona liczba osób))
Sprawowanie kultu (czynnik aktywny)
Modlitwa Praktykowanie - w znaczeniu ścisłym, bezpośrednio odnosi się do postaw światopoglądowych; uczestniczenie w świętach, procesjach; nie każda czynność motywowana pobudkami religijnymi jest praktykowaniem; Uczestniczenie w obrzędach (czynnik bierny)
Nauczanie
Ad intra - do wewnątrz, nauczanie religii w szkole, w celu pogłębienia swojego światopoglądu
Ad extra - działalność misyjna (prozelityzm), próba przekonania kogoś do swojego światopoglądu; sięga nawet do krytyki przekonań innych religii, o ile jest to racjonalne i konstruktywne; Uprawnienia negatywne (od)
Wolność od zmuszania przez organy publiczne kogokolwiek do ujawniania swoich przekonań
Wolność od przymusu w zakresie uczestniczenia w praktykach religijnych
Ograniczenia
Ograniczeniu podlega jedynie prawo do uzewnętrzniania swoich przekona jako jeden z elementów prawa do wolności religijnej!
(…)
… socjologicznym, ekonomicznym (chodzi tu o stan faktyczny) czy innych czynników intencjonalnych;
Zasada bezstronności Państwa w sprawach światopoglądowych
Bezstronność - wcześniej był używany termin neutralność światopoglądowa Państwa; termin neutralność historycznie ma wymiar podwójny; możemy mówić o:
neutralności zamkniętej - polega na tym, że Państwo eliminuje wszelkie przejawy życia religijnego ze sfery publicznej, sprywatyzowanie religii; np. Francja; otwartej - państwo nie utożsamia się z żadnym ze związków wyznaniowych, nie jest kompetentne w zakresie jakiejkolwiek doktryny religijnej, jednak ma pewne pozytywne obowiązki względem swych obywateli ze względu na wyznanie; związki wyznaniowe mogą aktywnie uczestniczyć w życiu publicznym, kierując postulaty pod adresem władz publicznych, zwłaszcza…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)