To tylko jedna z 10 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ZASADY KONSTRUKCJI INDEKSÓW CEN TOWARÓW I USŁUG KONSUMPCYJNYCH (INDEKSÓW KOSZTÓW UTRZYMANIA) OGÓLNE ZASADY KONSTRUKCJI INDEKSÓW CEN Ogólne zasady konstrukcji indeksów cen
Badanie dynamiki cen towarów i usług
INDEKSY CEN TOWARÓW I USŁUG RYNKOWYCH Indywidualny indeks cen j -tego towaru lub usługi ( ):
, j=1,2,...,k , gdzie:
p jt - oznacza poziom ceny j -tego towaru lub usługi w okresie badanym ( t );
p j0 - oznacza poziom cen j -tego towaru lub usługi w okresie przyjętym za podstawę porównań ( 0 ) ; AGREGATOWE INDEKSY CEN TOWARÓW I USŁUG KONSUMPCYJNYCH Formuła Laspeyresa: gdzie:
, przy czym:
q j0 oraz q jt - oznaczają ilość nabytego j -tego towaru lub usługi odpowiednio w okresie ( t ) i ( 0 ).
Formuła Paaschego: RÓWNOŚĆ BORTKIEWICZA ,
gdzie:
- współczynnik zmienności indywidualnych indeksów cen,
- współczynnik zmienności indywidualnych indeksów ilości,
- współczynnik korelacji liniowej pomiędzy indywidualnymi wskaźnikami cen i ilości.
Warunki równości agregatowych indeksów cen według formuł Laspeyresa i Paaschego: brak zmienności prostych indeksów cen dla j -tych elementów agregatu. Inaczej mówiąc wszystkie ceny zmieniały się proporcjonalnie (wówczas ),
brak zmienności prostych indeksów ilości dla j -tych elementów agregatu. Inaczej mówiąc wszystkie ilości zmieniały się proporcjonalnie (wówczas ),
nie wystąpi skorelowanie pomiędzy indywidualnymi indeksami cen i ilości w badanym agregacie dóbr i usług (wówczas ). BADANIE DYNAMIKI CEN TOWARÓW I USŁUG Inflacja - zjawisko wzrostu cen dóbr i usług przy nie zmienionej ich jakości
Podejście makro:
(…)
… struktury sprzedaży lub zakupu towarów i usług (stały koszyk dóbr i usług rynkowych).
KLASYFIKACJA TOWARÓW I USŁUG
Cel: uzyskanie zbliżonej dynamiki cen detalicznych w obrębie wyróżnionych grup towarów i usług.
Kryteria: homogeniczność tworzenia grup z punktu widzenia dynamiki cen, podobieństwo technologiczne procesu produkcji,
podobieństwo wartości użytkowej dóbr i usług,
znaczący udział sprzedaży dobra…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)