Zasady budżetowe, procedura budżetowa

Nasza ocena:

5
Pobrań: 518
Wyświetleń: 4466
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasady budżetowe, procedura budżetowa - strona 1 Zasady budżetowe, procedura budżetowa - strona 2 Zasady budżetowe, procedura budżetowa - strona 3

Fragment notatki:

Zasady budżetowe
Są to postulaty doktryny pod adresem ustawodawcy, które mówią o pożądanych cechach, właściwościach budżetu. Ich celem jest stworzenie budżetu doskonałego, optymalnego. Ustawodawca niekiedy nadaje budżetom owe właściwości. Wówczas postulaty doktryny przybierają charakter zasad prawa. W klasycznej teorii budżetu zasady budżetowe miały przede wszystkim charakter polityczny. Były formułowane głównie w celu zabezpieczenia prawa parlamentu do stanowienia o budżecie, ale pod wpływem doktryny interwencjonizmu gospodarczego rozumienie klasycznych zasad budżetowych ulegało zmianie. W doktrynie nie ma pełnej zgody co do katalogu zasad budżetowych.
Powszechnie jednak formułuje się kilka podstawowych zasad, takich jak:
zasada zupełności (powszechności) budżetu
zasada jedności budżetu
zasada równowagi budżetowej
zasada szczegółowości budżetu
zasada jawności budżetu
Ad a - zasada zupełności (powszechności) budżetu
To postulat, aby budżet obejmował wszystkie dochody i wszystkie wydatki państwa. Chodziło o to, aby parlament, uchwalając budżet, miał obraz całości gospodarki finansowej państwa. Współcześnie jednak realizacja tej zasady jest istotnie ograniczona. Istnieje bowiem w przypadku różnych rodzajów zadań publicznych potrzeba zapewnienia pewnej swobody działania. Obok jednostek powiązanych z budżetem w sposób ścisły metodą brutto, istnieje wiele jednostek mających pełną autonomię w prowadzeniu własnej działalności finansowej. Istnieją jednostki powiązane z budżetem netto. W teorii przeformułowano zatem klasyczną zasadę zupełności. Współcześnie rozumie się ją na ogół jako postulat powiązania z budżetem działalności wszystkich jednostek sektora finansów publicznych. Dopuszcza się, obok budżetowania brutto, istnienie jednostek budżetowanych netto.
Ad b - zasada jedności budżetu
Rozpada się ona na dwie zasady:
jedności formalnej budżetu
jedności materialnej budżetu.
Ad b.a. - jedność formalna
Jest to postulat, aby budżet był ujęty w jednym dokumencie, w jednym akcie prawnym. Wówczas bowiem o wiele łatwiej kontrolować gospodarkę finansową państwa. Współcześnie, w Polsce postulat ten jest realizowany. Budżet państwa jest uchwalany w ustawie budżetowej. W przeszłości jednak odrębnie uchwalano budżety zwyczajne i nadzwyczajne. Budżet zwyczajny obejmował stałe dochody i wydatki państwa. W budżetach nadzwyczajnych ujmowano natomiast głównie wydatki inwestycyjne, które finansowano ze źródeł zwrotnych, ale dość szybko zrezygnowano z takiego podziału budżetów. Przyjęto koncepcję budżetu jednolitego.
Ad b.b. - jedność materialna
Jest to postulat, aby całość dochodów budżetu (jego środków) stanowiła wspólną pulę, z której finansuje się całość wydatków tego budżetu. Od strony negatywnej jedność materialna budżetu oznacza zakaz funduszowania, a więc zakaz łączenia dochodów płynących z określonych źródeł ze ściśle określonymi wydatkami. Wyjątkiem od zasady jedności materialnej budżetu są fundusze celowe, a więc środki wydzielone z dochodów publicznych i przeznaczane na finansowanie ściśle określonych zadań publicznych.


(…)

…, zgodnie z art. 223 Konstytucji, ma na zajęcie stanowiska w sprawie tej ustawy 20 dni od dnia jej przekazania, nie 30 jak ma to miejsce w przypadku innych ustaw. W Senacie ustawa w pierwszej kolejności jest kierowana do komisji senackich. Zajmują się nią niemal wszystkie komisje senackie, a rolę wiodącą odgrywa Komisja Finansów Publicznych i Gospodarki. Senat może na posiedzeniu plenarnym po zakończeniu…
… jest publikowana w Dzienniku Ustaw. Najistotniejsze prawo Prezydenta związane z ustawą budżetową oznacza możliwość skrócenia kadencji Sejmu i Senatu.
Jeśli w ciągu 4 miesięcy od dnia przedłożenia Sejmowi projektu ustawy budżetowej ustawa ta nie zostanie Prezydentowi przedłożona do podpisu, to Prezydent może w ciągu 14 dni zarządzić skrócenie kadencji Sejmu. Konstytucja wyznacza zatem Parlamentowi okres 4 miesięcy…
… ustawy budżetowej do komisji sejmowych. Projekt może być w tym czytaniu odrzucony.
Cechą charakterystyczną projektu tej ustawy jest to, że w pracach nad nią uczestniczą niemal wszystkie komisje sejmowe. Każda z nich zajmuje się przydzielonym jej fragmentem projektu tej ustawy. Podstawową rolę w trakcie tych prac odgrywa Komisja Finansów Publicznych. To do niej poszczególne komisje zgłaszają propozycje poprawek. Głosowanie w tej Komisji przesądza o tym, które z tych propozycji zostaną przyjęte jako poprawki w sprawozdaniu tej komisji.
Pierwsze czytanie projektu ustawy budżetowej kończy się przyjęciem sprawozdania w Komisji Finansów Publicznych z przebiegu prac nad projektem. W tym sprawozdaniu Komisja Finansów Publicznych wnioskuje:
o przyjęcie projektu ustawy budżetowej bez poprawek
o przyjęcie…
… z art. 221 Konstytucji, inicjatywa ustawodawcza w zakresie ustawy budżetowej, zmiany tej ustawy i ustawy o prowizorium budżetowym przysługuje wyłącznie Radzie Ministrów. Żaden inny podmiot posiadający prawo inicjatywy ustawodawczej nie może skutecznie wnieść projektu tych ustaw do Sejmu.
Zgodnie z art. 222 Konstytucji, Rada Ministrów przedkłada Sejmowi projekt ustawy budżetowej najpóźniej na 3 miesiące…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz