Zasada sprawiedliwości

Nasza ocena:

3
Pobrań: 133
Wyświetleń: 875
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasada sprawiedliwości - strona 1 Zasada sprawiedliwości - strona 2

Fragment notatki:

ZASADA SPRAWIEDLIWOŚCI. Z zagadnieniami życia gospodarczego, wy¬twarzania i podziału, pracy, własności, ściśle powiązana jest problematyka, sprawiedli¬wości oraz równości. Należy ona do podstawowych w obszarze moralności społecznej. Pojęcia sprawiedliwości i równości należą do najczęściej używanych w pro¬gramach społecznych. Odwołują się do nich wszelkie ruchy rewolucyjne, szcze¬gólne znaczenie przywiązywał do nich marksizm. Duży nacisk na wartości spra¬wiedliwości i równości kładzie katolicka nauka społeczna, występują one w en¬cyklikach papieskich. Są obecne w podstawowych dokumentach społeczności międzynarodowej - np. w Deklaracji Praw Człowieka. A zarazem są one wielo¬znaczne i nadużywane, podatne na frazeologię, m.in. populistyczną. W historii ukształtowały się trzy sposoby pojmowania zasady sprawiedliwości: - Pojmowanie jej jako właściwości indywidualnego postępowania ludzkiego: człowiek sprawiedliwy to w tym ujęciu tyle, co człowiek prawy, obiektywny w ocenach siebie i innych ludzi, oddający każdemu co mu się słusznie należy. - Pojmowanie sprawiedliwości jako cechy systemu państwowo-prawnego i sposo¬bu jego funkcjonowania: także w tym przypadku głównym jej symptomem są obiektywne i jednakowe dla wszystkich kryteria oceny zasług i win obywateli danego państwa. - Pojmowanie sprawiedliwości jako cechy stosunków społecznych i sposobu wzajemnego traktowania się określonych grup - klas społecznych. Jest ona za¬przeczeniem przywilejów jednych grup wobec drugich, wyzysku, panowania jed¬nych nad drugimi. Współcześnie za zgodne z wymaganiami sprawiedliwości uznaje się przeciw¬działanie zjawisku tworzących się i coraz bardziej oddalających od siebie biegunów bogactwa i niedostatku w świecie. Do przyczyn tych zjawisk należą- np. w krajach Afryki - nierówności społeczne, opóźnienia i nierówności w rozwoju cywilizacyjnym i związane z tym trudności ekonomiczne, niedomagania w działalności instytucji państwowych, także działalność klikowa i mafijna, zagrabia¬nie dóbr materialnych przez ekipy sprawujące władzę, walki plemienne, itp. Trzeci raport Klubu Rzymskiego ogłoszony w r. 1976 pod nazwą: "O nowy ład międzynarodowy" dotyczy w istocie stosunków ~ między wysoko rozwiniętymi krajami kapi¬talistycznymi i krajami "Trzeciego Świata". Domaga się stopniowego zmniejszania prze¬paści dzielącej te dwie grupy krajów i ukształtowania nowego typu stosunków między nimi, korzystnych dla wyrównywania szans rozwoju krajów słabo rozwiniętych. Zda¬niem współczesnego filozofa Karla Poppera zamiast dążyć do budowania idealnego społeczeństwa należy koncentrować się na zwalczaniu zjawisk, których można uniknąć: niesprawiedliwości, wyzysku, cierpienia, nędzy i bezrobocia. Jest to kwestia sprawiedliwego podziału dóbr w skali międzynarodowej i krajowej. Sprawiedli¬wość w tym znaczeniu odnoszona też jest do zapłaty za pracę oraz do zysku. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz