To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład 11. Zasada prawa do sądu - zasada konstytucyjna, stanowiła przyczynek do zerwania z funkcjonującym do niedawna w polskim porządku prawnym takim rozwiązaniem, w którym orzecznictwo w sprawach karnych skarbowych sprawowały organy finansowe państwa. Standardy rzetelnego procesu zmusiły do zerwania z takim stylem.
Prawo do sądu wynika z art. 45 konstytucji, który stanowi, że każdy ma każdy ma prawo do jawnego i sprawiedliwego rozpoznania sprawy, bez nieuzasadnionej zwłoki, przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezależny sąd. Art. 6 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności wyznacza standardy rzetelnego procesu. Prawo do sądu jest realizowane wówczas kiedy cały proces toczy się przed sądem. W polskim porządku prawnym przyjęto taki model, gdzie postępowanie przygotowawcze prowadzą organy niesądowe. Tam, gdzie w grę wchodzi rozstrzyganie odpowiedzialności karnej skarbowej określonego podmiotu, musi ono należeć już wyłącznie do sądów. Np. instytucji dobrowolnego poddania się odpowiedzialności zezwala sąd. Zasada rzetelnego procesu Problematyce tej poświęca się coraz więcej publikacji. Pojęcie rzetelnego procesu pojawiło się w Anglii, w połowie XIV wieku. Koncepcja rzetelnego procesu oznacza zespół wyznaczników pozwalających uznać dany model procesu w konkretnym systemie prawnym za rzetelny. W ostatnich kilku latach temat tej koncepcji w Polsce przeżywa duże zainteresowanie doktryny. Nie wszyscy jednak uznają ją za zasadę, lecz za zespół wyznaczników, które pozwalają uznać rozwiązania prawne za mieszczące się w standardach owego rzetelnego procesu. Zdaniem Ludwichowskiej można zaliczyć ją do rangi zasad. Rzetelny proces nie oznacza jedynie sprawiedliwego procesu, lecz także tzw. sprawiedliwość proceduralną. Oznacza to, że sama procedur jest ukształtowana w taki sposób, że proces można uznać za rzetelny. Treść tej zasady wypełnia szereg dyrektyw szczegółowych. Niektóre z nich same stanowią zasady naczelne. Rzetelny proces to proces jawny, zarówno dla stron procesowych jaki publiczności. Rzetelny proces to taki, w którym oskarżony ma prawo realizacji prawa do obrony. Do podstawowych wyznaczników zasady rzetelnego procesu należą:
- konieczność zapewnienia każdemu sprawiedliwego i jawnego rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki. Zatem jeśli proces jest przewlekły to oznacza, że proces jest nierzetelny;
- zaskarżalność orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji. Musi być przewidziany środek odwoławczy;
- nakaz poszanowania godności człowieka, np. procedura przeszukania człowieka odbywa się przez kogoś tej samej płci, przeszukiwanie pomieszczeń dokonywane są nie w porze nocnej;
- nakaz poszanowania prawa do prywatności (istnieje tu problem dopuszczalności stosowania podsłuchów);
(…)
… aktu oskarżenia; naruszają prawo do posiadania czasu i możliwości do przygotowania do obrony; naruszają prawo do obrony osobistej; naruszają prawo oskarżonego do przesłuchania świadków w jego obecności i możliwości zadawania pytań. TK uznał, że zasada rzetelnego procesu to zasada, która pozwala na wypośrodkowanie decyzji podejmowanych w sferze praw człowieka, chronionych przez konwencje, które uwzględniałyby zachowanie optimum pomiędzy wymogami sprawiedliwości proceduralnej oraz sprawności procesu. TK uznał, że jedna z zasad procesu karnego skarbowego jest zasada legalizmu. Oznacza ona obowiązek ścigania przestępstw. Skoro organy mają obowiązek ścigania przestępstw to temu właśnie służy ten tryb wobec osób nieobecnych. TK dostrzegł w trybie tym pewne ograniczenia zasad postępowania karnego, ale uznał…
… zawodowe.
Można wyróżnić zakazy bezwzględne, takie jak np. zakaz przesłuchania wspomnianego duchownego w zakresie faktów usłyszanych podczas spowiedzi. Ale np. tajemnica służbowa czy państwowa może zostać już uchylona. Zatem są to tzw. zakazy względne.
Nie można przesłuchiwać świadka gdy ten jest najbliższą osobą dla świadka i korzysta z prawa odmowy zeznań bądź odpowiedzi na poszczególne pytania. Jeżeli skorzysta z tego prawa, wówczas organ nie może z takiego dowodu skorzystać. Zasada ścigania z urzędu Zasada ta związana jest z inicjowaniem procesu. Polega na tym, że organy prowadząc postępowanie karne działają niezależnie od czyjegokolwiek wniosku. Zatem podejmują ściganie z własnej inicjatywy. Zasada opiera się na założeniach, że przestępstwo skarbowe, które chroni interes Skarbu Państwa czy Innego…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)