ZASADA 6S [opracowanie: Bożena Wołoszyn] Reakcja dorosłych na niewłaściwe zachowania dzieci powinna być: 1. Szybka , czyli powinna nastąpić natychmiast po danym niepożądanym zachowaniu, ponieważ wyciąganie konsekwencji w kilka dni lub nawet w kilka godzin po zachowaniu jest odbierane przez dziecko jako niesprawiedliwą przykrość, nie ma więc odpowiedniego działania wychowawczego. Poza tym długie oczekiwanie na karę jest dla dziecka psychicznym cierpieniem. 2. Skuteczna , czyli doprowadzona do końca. Żadna konsekwencja nie przyniesienie zakładanego. efektu, jeżeli dorośli zrezygnują lub przerwą swoją reakcję w połowie. Dla dziecka jest to informacja, że po „gadaniu starych" i tak nic się nie zdarzy, albo też, że po godzinie im przejdzie i zapomną o karze; dziecko nabiera przekonania o własnej bezkarności. 3. Sprawiedliwa - kara powinna być adekwatna do przewinienia, tzn., że nie powinna być ani zbyt surowa, ani zbyt łagodna. Konsekwencje niepożądane zachowania powinny być stałe. 4. Słuszna - konsekwencja powinna być ściśle związana z rzeczywistym przewinieniem dziecka, karanie dziecka za to np., że dało się złapać na ściąganiu, a nie fakt ściągania uczy je, że nie ma nic złego w jego niewłaściwym postępowaniu, a błędem było to, że dało się na tym zachowaniu przyłapać. 5. Sympatyczna - dziecko nie jest przestępcą i nie jest złe, popełnia błędy, za które musi ponieść odpowiednią karę, ale nie powinno się czuć odrzucone i osamotnione. 6. Słowna , ponieważ kary cielesne nie są skutecznymi metodami wychowawczymi; zadając ból dzieciom nie tylko je poniżamy, ale też nie uczymy żadnych zasad. © Fabryka Projektów Społecznych www.fundacjafps.pl
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)