Zasada 6s

Nasza ocena:

5
Pobrań: 21
Wyświetleń: 959
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasada 6s - strona 1

Fragment notatki:

ZASADA 6S [opracowanie: Bożena Wołoszyn] Reakcja dorosłych  na niewłaściwe zachowania dzieci powinna być:  1.   Szybka ,   czyli   powinna   nastąpić   natychmiast   po   danym   niepożądanym   zachowaniu,   ponieważ  wyciąganie konsekwencji w kilka dni lub nawet w kilka godzin po zachowaniu jest odbierane przez  dziecko jako niesprawiedliwą przykrość, nie ma więc odpowiedniego działania wychowawczego. Poza  tym długie oczekiwanie na karę jest dla dziecka psychicznym cierpieniem. 2. Skuteczna , czyli doprowadzona do końca. Żadna konsekwencja nie przyniesienie zakładanego.  efektu, jeżeli dorośli zrezygnują lub przerwą swoją reakcję w połowie. Dla dziecka jest to informacja,  że po „gadaniu starych" i tak nic się nie zdarzy, albo też, że  po godzinie im przejdzie i zapomną o  karze; dziecko nabiera przekonania o własnej bezkarności.  3. Sprawiedliwa  - kara powinna być adekwatna do przewinienia, tzn., że nie powinna być ani zbyt  surowa, ani zbyt łagodna. Konsekwencje niepożądane zachowania powinny być stałe.  4.   Słuszna   -   konsekwencja   powinna   być   ściśle   związana   z   rzeczywistym   przewinieniem   dziecka,  karanie dziecka za to np., że dało się złapać na ściąganiu, a nie fakt ściągania uczy je, że nie ma nic  złego   w   jego   niewłaściwym   postępowaniu,   a   błędem   było   to,   że   dało   się   na   tym   zachowaniu  przyłapać.  5. Sympatyczna  - dziecko nie jest przestępcą i nie jest złe, popełnia błędy, za które musi ponieść  odpowiednią karę, ale nie powinno się czuć odrzucone i osamotnione.  6.   Słowna ,   ponieważ   kary   cielesne   nie   są   skutecznymi   metodami   wychowawczymi;   zadając   ból  dzieciom nie tylko je poniżamy, ale też nie uczymy żadnych zasad.                            © Fabryka Projektów Społecznych                                   www.fundacjafps.pl ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz