Kary i nagrody

Nasza ocena:

5
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1946
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kary i nagrody - strona 1 Kary i nagrody - strona 2

Fragment notatki:


Koncepcja behawioralna - twórca J.Watson , zauważył ,że wszelkie zachowania człowieka są jedynie reakcją człowieka na bodźce zewnętrzne , wychowanie jest bezpośrednim oddziaływaniem wychowawcy na dziecko ,polega na kierowaniu jego rozwojem , nie uwzględniając a nawet lekceważąc przysługujące mu prawo do własnej aktywności i samodzielności . Edukacja i wychowanie to wywieranie wpływu na dziecko- manipulacja w celu osiągnięcia zamierzonego efektu ,pozbawia się dziecko prawa decydowania o sobie, do kierowania własnym rozwojem, wobec dzieci stosuje się przymus, kary (jeżeli tego wymaga osiągniecie celu). Behawioryści zakładali ,że zachowanie człowieka jest kopią środowiska w którym przebywa - różnych bodźców ,które pociągają za sobą określone reakcje dostępne obserwacji .Dziecko było traktowane jako czarna skrzynka, ważne było jak oddziałuję wychowawca .Taki rodzaj oddziaływania ,który będzie skuteczny.
Nie uznawali bodźców dodatkowych( jedno dziecko jest bardziej wrażliwe, zmęczone ). Wzmocnienia negatywne wcale nie są skuteczne . Nagrody i kary oddziaływania bezpośrednie. ● Kary (fizyczne, słowne ,”wymierzane” na poziomie niewerbalnym, odbieranie nagrody)
a) kara służy zmianie lub poprawie zachowania dziecka
b) kara nie Moz uderzać w godność dziecka, połączona np. z drwiną poniżeniem ,nie może go upokarzać , musi być wymierzana dyskretnie ( upokarzanie na oczach innych dzieci)
c) dziecko musi rozumieć i akceptować normy by kara była skuteczna
d) dziecko musi żyć w uporządkowanym świecie ,musi znać zasady
e) nigdy nie wolno karać dziecka dwa razy za to samo
f) kara musi być zawsze indywidualnie dostosowana do wrażliwości dziecka ( oraz motywy: co dla dziecka będzie karą)
g) nie można za wszystkie przewinienia karać tak samo
h) karanie często powoduje , że zachowania niechciane powtarzają się i) karanie to tłumienie zachowania, w momencie gdy nauczyciel wyjdzie np. z klasy to te zachowania nasilają się
j) kara rodzi agresje -wyładowanie frustracji na innych
k) kary naturalne są naturalną konsekwencją zachowania dzieci- najbardziej efektywne
l) karanie niesprawiedliwe- najgorzej skutkuje, budzi w dziecku chęć odwetu
m) nie można stosować kary zbiorowej ( jest niesprawiedliwa)
n) kara powinna być w miarę możliwości wymierzona bezpośrednio po działaniu ● Nagroda ( wzmocnienia pozytywne )[ nagrody: oceniające, uśmiech, neutralne, powiadomienie, przyznanie przywileju ]są o wiele bardziej skuteczne:
a) nagroda powinna pojawić się za każdym razem ,gdy będzie dobre zachowanie
b) doprowadzenie samo satysfakcji -dziecko samo cieszy się ze swojego zachowania
c) są dzieci które same się nagradzają ,odczuwają satysfakcje - wtedy nie należy już nagradzać bo będzie zwracało uwagę tylko na nagrodę
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz