?Jakość? oznacza tu zgodność z wymaganiami klienta. ?Zarządzanie jakością? jest tym wszystkim, co firma robi, żeby te wymagania spełniać ISO 14000 dotyczy ?zarządzania środowiskowego?. Czyli tego, co firma robi, żeby minimalizować negatywny wpływ na środowisko naturalne
ISO jako organizacja nie wydaje certyfikatów. Zajmują się tym niezależne laboratoria i organizacje eksperckie. Czy warto wdrażać system jakości? Odpowiedź na to pytanie w środku artykułu. Ponadto: odpowiedzialność kierownictwa, zarządzanie środkami, realizacja wyrobu, pomiary, analiza doskonalenie, norma OHSAS 18001.
Zarządzanie wg norm ISO
ISO jest organizacją międzynarodową, która od 1947 roku tworzy różnego rodzaju standardy w niemal wszystkich sektorach biznesu, technologii i przemysłu. Nazwa ISO wywodzi się z greckiego isos, czyli równy. Organizacja wybrała taki skrót, żeby w każdym kraju brzmiał zawsze tak samo. Za wyjątkiem ISO 9000 i 14000 większość innych standardów ISO jest ściśle związana z określoną dziedzinę. Są to udokumentowane uzgodnienia stosowane po to, żeby zapewnić konkretnym produktom, usługom czy surowcom takie same kryteria. Chodzi o to, żeby np. widły produkowane przez różne firmy i w różnych krajach spełniały określone takie same normy. W 1987 powstały systemy zarządzania ISO 9000, a po 10 kolejnych latach ISO 14000. Oba systemy wzbudziły zainteresowanie znacznie szerszego kręgu przedsiębiorstw. Obecnie najpopularniejszym systemem zarządzania w Polsce i na świecie jest ISO 9001:2000 - najnowszy zintegrowany system zarządzania jakością. Certyfikaty ISO 9000 to systemy wg normy 9001, 9002 lub 9003. ISO 9000 używane jest dla wygody, zamiast stosowania nieporęcznych terminów w stylu ISO 9001/2/3 lub ISO 900x. Oba systemy ISO 9000 i ISO 14000 znane są jako systemy zarządzania. Te same standardy mogą być zastosowane w jakiejkolwiek organizacji, małej i dużej, bez względu na produkt jaki dostarcza. Produkt to zarówno wyrób jak i usługa. System zarządzania odnosi się do tego, co przedsiębiorstwo robi, aby zarządzać procesami, które w nim zachodzą i oddziałują na siebie. W bardzo małych firmach na ogół nie ma „systemu”, tylko coś na wzór „naszego sposobu postępowania”. „Nasz sposób postępowania” nie jest w większości przypadków opisany, lecz istnieje w świadomości zarządzających firmą. Im większa firma, tym więcej angażuje ludzi i tym większe prawdopodobieństwo, że posiada opisane procedury czy instrukcje. Opisanie zachodzących w firmie procesów i określenie konkretnego wskaźnika, który będzie celem organizacji przynosi wymierne korzyści. Nikt wówczas nie będzie robił rzeczy „żeby było dobrze”, ale po to, żeby osiągnąć strategiczny cel przedsiębiorstwa. Aby firma była coraz bardziej efektywna, powinna usystematyzować sposób swojego działania. ISO 9000 to „zarządzanie jakością”. „Jakość” oznacza tu zgodność z wymaganiami klienta. „Zarządzanie jakością” jest tym wszystkim, co firma robi, żeby te wymagania spełniać.ISO 14000 dotyczy „zarządzania środowiskowego”. Czyli tego, co firma robi, żeby minimalizować negatywny wpływ na środowisko naturalne.Zarówno ISO 9000 i ISO 14000 odnoszą się do tego jak przedsiębiorstwo wykonuje swoją pracę, a nie bezpośrednio do rezultatu tej pracy. Innymi słowy oba dotyczą procesów, a nie produktów - przynajmniej nie bezpośrednio. Niemniej jednak, to jak funkcjonuje przedsiębiorstwo wpływa na to, jaki jest finalny produkt.
(…)
… z nimi szkodami dla personelu, i majątku przedsiębiorstwa. Co daje wdrożenie tego systemu? Oprócz zapewnienia pracownikom bezpiecznych warunków pracy, powoduje zmniejszenie kosztów oraz podnosi wiarygodność kredytową i ubezpieczeniową firmy. Zachętą do wdrożenia tej normy są także rzadsze niż u innych firm, nie posiadających certyfikatu, kontrole Państwowej Inspekcji Pracy.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)