Zarządzanie sytuacjami konfliktowymi- wykład 4

Nasza ocena:

5
Pobrań: 210
Wyświetleń: 1092
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie sytuacjami konfliktowymi- wykład 4 - strona 1 Zarządzanie sytuacjami konfliktowymi- wykład 4 - strona 2 Zarządzanie sytuacjami konfliktowymi- wykład 4 - strona 3

Fragment notatki:

Trening umiejętności przywódczych dr Agata Austen Wykład 4
Zarządzanie sytuacjami konfliktowymi
Konflikt: Jest to zjawisko procesualne złożone z szeregu epizodów: sprzeczne cele, interesy
negatywny, wzajemny wpływ partnerów na siebie
charakterystyczny układ powiązań między epizodami
Przyczyny konfliktów:
Czynniki charakterystyczne dla grupy, w której pracujemy:
- tworzenie się klik
- presja grupowa i stereotypy
Czynniki wynikające z relacji:
- wzory komunikacji
- łamanie zasad, na których oparta jest relacja
Czynniki związane z różnicami indywidualnymi:
- zderzenie osobowości
- odgrywanie ról
- potrzeby
- samoocena
- różnice wiekowe i rodzajowe
Czynniki wynikające z naszych ocen i traktowania innych:
- założenia na temat innych osób
- nadużywanie autorytetu
- gry o władzę i manipulacja
Czynniki wypływające z naszych ocen sytuacji:
- ogólne oczekiwania i przekonania
- nieuzasadnione przekonania i założenia
Przyczyny konfliktu:
Czynniki charakterystyczne dla grupy, w której pracujemy:
- tworzenie się klik
- presja grupowa i stereotypy
Czynniki wynikające z relacji:
- wzory komunikacji
Komunikacja:
Błąd nadmiernej generalizacji- zamiast operować konkretnymi sytuacjami i mówić o konkretnych przyczynach irytacji, przypisujemy pewne zdarzenia stałym cechom osoby.
Stopery komunikacji: osądzanie, krytykowanie, wyzywanie, rozkazywanie, oskarżanie, grożenie, odwracanie uwagi, wycofywanie się
Niewłaściwe skorelowanie komunikatu werbalnego, symbolicznego z kanałem wokalnym wypowiedzi i kanałem wizualnym Przyczyny konfliktu:
Czynniki charakterystyczne dla grupy, w której pracujemy:
- tworzenie się klik
- presja grupowa i stereotypy
Czynniki wynikające z relacji:
- wzory komunikacji
- łamanie zasad, na których oparta jest relacja
Konfliktowe typy osobowości:
Pryncypialista- to człowiek w znacznym stopniu zależny od własnych zasad i przyjmowanych wartości. Skrajnego pryncypialistę będzie bardzo trudno skłonić do ustępstw i do zmiany własnego stanowiska.
Pragmatyk- będzie przysłowiową chorągiewką na wietrze. Cel doraźny jest o wiele bardziej istotny od wyznawanych przez niego zasad. Zdaje sobie sprawę z faktu, że ludzie zmieniają swoje poglądy. Zmienia więc swoje poglądy i zasady w zależności od sytuacji.

(…)

…:
W zakresie psychicznym dana osoba zaczyna mieć trudności z koncentracja i jasnością myślenia, może się irytować i nie będzie umiała się zrelaksować.
Symptomy fizyczne, początkowo o mniejszym znaczeniu, takie jak bóle głowy, problemy ze snem i układem trawiennym, jeśli są ignorowane, mogą się stać wczesnymi sygnałami poważniejszych schorzeń: wrzodów i podwyższonego ciśnienia.
Oznaki behawioralne zaś…
… decyzję
Kiedy mamy pewność co do własnej racji a dobro grupy wymaga podjęcia decyzji
Negatywne skutki rywalizacji:
Zaburza relacje z innymi
Zmniejsza motywację i inicjatywę
Może doprowadzić do eskalacji konfliktu Kiedy współpracować?
Kiedy sprawa jest zbyt ważna, żeby pójść na kompromis
Kiedy ważne jest poznanie punktu widzenia innych osób
Kiedy chcemy wzmocnić relację
Kiedy ważna jest pełna akceptacja…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz