Fragment notatki:
Zarządzanie strategiczne - wykłady
prof. Halina Piekarz
Literatura:
A.Stabryła „Zarządzanie strategiczne”
Zarządzanie strategiczne - proces definiowania i redefiniowania strategii w reakcji na zmiany otoczenia lub wyprzedzający te zmiany, a nawet je wywołujący oraz sprzężony z nim proces implementacji, w którym zasoby i umiejętności organizacji są tak dysponowane, by realizować przyjęte długofalowe cele rozwoju, a także by zabezpieczyć istnienie organizacji w potencjalnych sytuacjach nieciągłości.
dynamika otoczenia
duża
OTOCZENIE: przeszkadzająco-oddziałujące
ORIENTACJA: rynkowa
ZARZĄDZANIE: marketingowe
Malejąca autonomia przedsiębiorstwa coraz silniej ograniczana przez różnicujące się rynki w kraju i na świecie
KIEROWNIK - generalista
Lata 1930 - 1970
OTOCZENIE: „burzliwe pole”
ORIENTACJA: globalna
ZARZĄDZANIE: strategiczne
Ograniczona autonomia przedsiębiorstwa wyznaczona przez globalną konkurencję, państwo i społeczeństwo
SUPERBOSS - generalista/specjalista
Lata 1970 - ????
mała
OTOCZENIE: spokojno-zestrukturalizowane
ORIENTACJA: produkcyjna
ZARZĄDZANIE: funkcjonalne
Duża autonomia przedsiębiorstwa ograniczona głównie przez konkurencję cenową
KIEROWNIK - specjalista
Lata 1880 - 1930
OTOCZENIE: spokojne - przypadkowe
ORIENTACJA: przedsiębiorcza
ZARZĄDZANIE: przez doświadczenie i intuicję kierowniczą
Bardzo duża autonomia przedsiębiorstwa, które uważa się za główny instrument postępu technicznego
PRZEDSIĘBIORCA - właściciel
Lata 1820 - 1880
wysoki
niski
stopień zestrukturalizowania relacji organizacja - otoczenie
Zarządzanie:
sztuka osiągania celów z ludźmi, poprzez ludzi i dla ludzi
definiowanie celów organizacji poprzez procesy decyzyjne
proces skierowany na osiąganie nowych, dodatkowych efektów synergicznych
...
Otoczenie bliższe:
...
...
...
lokalne władze administracyjne
agencje rządowe
lokalne grupy nacisku
instytucje finansowe
organizacje pozostające w sojuszach
zawiązki i zrzeszenia zawodowe
właściciele
Otoczenie dalsze:
makroekonomiczne
naturalne (przyrodnicze)
polityczne
prawne
ekologiczne
...
Harvardzka koncepcja rozwijania strategii (Stabryła, „Podstawy zarządzania firmą”, s.13).
Grupy interesów i ich oczekiwania:
Grupa interesu
Oczekiwania
Akcjonariusze i właściciele
wzrost wartości firmy
(…)
… szybsze niż w przedsiębiorstwie
opinie ekspertów (metoda delficka) - bazuje na opiniach ekspertów zbieranych w formie ankiet
metody scenariuszowe - służą analizie nieciągłych zmian otoczenia; występowanie takich zmian zmusza do uwzględnienia wielowariantowych przewidywanych stanów otoczenia; metody scenariuszowe nie dają dokładnego obrazu przyszłości, ale zmuszają do przewidywania wpływu zmian…
… do sektora
łatwy
możliwy
bardzo trudny
brak zainteresowania
Schemat oceny wartości sektora.
Punktowa ocena atrakcyjności sektora.
Mapa grup strategicznych - jest narzędziem analizy konkurencji wewnątrz sektora. Stosowane kryteria identyfikacji to: specjalizacja, marka, rodzaj kanałów dystrybucji, koszty, polityka cenowa.
Znajomość mapy grup strategicznych pozwala uzyskać odpowiedzi na pytania:
jakich…
…, menedżerów
Metody oceny potencjału organizacyjnego:
cykl życia produktu i technologii
metody portfelowe
kluczowe czynniki sukcesu
model łańcucha wartości
analiza SWOT
bilans strategiczny (kompleksowa kwalifikacja działalności firmy)
Cykl życia produktu obrazuje zjawisko:
stopniowego nabywania i utraty zdolności produktu do zaspokojenia potrzeb konsumenta
ponoszenia kosztów związanych z innowacjami…
… produktu
poza firmą, np. alianse
Model łańcucha wartości.
Łańcuch wartości oznacza ciąg powiązanych ze sobą faz procesu zarządzania i procesów wykonawczych odniesionych do sektora.
Wartość odnosi się do poszczególnych ogniw łańcucha i wyraża zysk bądź inne korzyści.
W literaturze występują 2 koncepcje łańcucha wartości:
wg grupy McKinseya - wartość jest tworzona poprzez 6 powiązanych łańcuchem grup działań: rozwój techniczny, projektowanie produktu, wytwarzanie, marketing, dystrybucja i serwis
wg Portera - łańcuch wartości przedsiębiorstwa jest częścią systemu wartości danego sektora przemysłu - tworzą go podmioty procesu tworzenia ostatecznej wartości konsumowanej przez finalnego klienta: dostawcy, producenci, dystrybutorzy (hurtownicy, detaliści), użytkownicy, konsumenci
Rozwój technologiczny…
… byli zadowoleni?
perspektywa rozwoju - jak zachować zdolność do ciągłego rozwoju i doskonalenia?
W celu dostosowania się (adaptacji) do tych nowych warunków walki konkurencyjnej należy na poziomie decyzji strategicznych nie tylko uwzględniać (jak dotąd) tradycyjne mierniki rachunkowości finansowej (np. stopa zwrotu z zaangażowanego kapitału, zysk operacyjny) ale również nowe mierniki takie jak: stopień…
… strategiczną wnętrza (potencjału) firmy
zestawienie szans i zagrożeń oraz słabych i mocnych stron
budowa opcji strategicznych
Etapy rozwoju analizy strategicznej:
...
Analiza makrootoczenia:
Makrootoczenie - nie jest jednakowe dla wszystkich przedsiębiorstw - tworzy im różne warunki zależne od regionu, branży, sektora itp.
Segmenty makrootoczenia:
otoczenie ekonomiczne - wyznaczane przez kondycję gospodarki…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)