Są to pisane komputerowo wszystkie wykłady z zarządzania strategicznego na UEK z semestru zimowego. Jakie tematy zostały poruszone?
Cele stosowania metod, proces zarządzania strategicznego, koncepcje opracowywania strategii, problemy związane z opracowaniem strategii nowoczesnych firm, przy szybkich zmianach, podstawowe kroki w opracowywaniu strategii, ocena otoczenia konkurencyjnego, metody stosowane w zarządzaniu strategicznym, metodyka opracowania strategii, elementy biznes planu, fazy implementacji, sposoby przeciwdziałania oporowi wobec zmian, rodzaje kontroli strategicznej, fazy kontroli operatywnej, rodzaje restrukturyzacji.
Pewnie myślicie, że to już wszystko, że jak tyle się nauczycie to egzamin z głowy, otóż nie do końca... Pozostało jeszcze kilka tenatów o których warto coś wiedzieć, a najlepiej wszystko. Czyli: etapy restrukturyzacji, klasyfikacja jednostek organizacyjnych z pkt widzenia controllingu, zarządzanie przez pieniądz ? zasady, pomiar efektów, wzmocnienie, techniki zarządzania, relacje pomiędzy celami i efektami, różnice między osiąganiem efektów a osiąganiem celów, przebieg procesu EBO, koncepcja EBO, przebieg procesu, proces lessons learned, proces lessons learned, ustanowienie ogólnych kryteriów LL
08.10.2009
Cele stosowania metod:
skuteczność - robienie właściwych rzeczy (kryterium podstawowe)
efektywność (tych metod jest najwięcej) - relacja efektu do nakładu; produktywność - gdy podzielimy to na jednostki, produktywność może być utożsamiana z wydajnością pracy, gdy dotyczy człowieka lub czasu pracy.
Produktywność:
- ogólna - dotyczy całości firmy, miara: koszt jednostkowy, rentowność produkcji i sprzedaży, stopa zysku
- cząstkowa - dotyczy maszyn, materiałów, energii, licencji, zasobów niematerialnych
Produktywność można także utożsamiać z konkurencyjnością
Metoda OD (Organisation and Development):
- ma wiele technik, np. doskonalenie systemu ściągania należności, rekrutacji itp.
- ma służyć doskonaleniu produktywności
adaptacyjność- trwała zmiana, zmiana modelu firmy
elastyczność - giętkość organizacji, elastyczne zarządzanie czasem pracy, zatrudnieniem
Time Basic Management - zarządzanie czasem pracy, elastyczny czas pracy, produkty są podobne, ale wykonywane szybciej
Proces zarządzania strategicznego:
formułowanie strategii (planowanie strategiczne)
implementacja strategiczna
kontrola strategiczna
W planie mamy opracować nową koncepcję gospodarczą jednostki
Koncepcje opracowywania strategii:
tradycyjne - bazowały na efektywności operacyjnej (zwiększanie produktywności) np. racjonalizacja zatrudnienia, restrukturyzacja
współczesne - bazują na gospodarce opartej na wiedzy, wiedza jest produktem, a także kluczowym czynnikiem wytwórczym. Esencją firmy jest tworzenie nowych wartości zwłaszcza przez innowacje. Innowacja - nowa, użyteczna, skomercjalizowana rzecz. Kluczem do tworzenia innowacji jest wiedza
Problemy związane z opracowaniem strategii nowoczesnych firm, przy szybkich zmianach:
Ludzki umysł nie jest tak skonstruowany że gdy wiele rzeczy dzieje się naraz nie jesteśmy w stanie przewidzieć przyszłości. (G. Kołodko)
Ludzka zdolność do działania racjonalnego jest ograniczona, tylko nieliczne osoby mają talent, innowację do racjonalnych działań (O. Williamson)
Wspaniałe strategie są zapoczątkowane przez instytucję które są poza domeną światowej analizy (Kenicki Ohmae)
Strategie przyszłości oparte są na intuicji i umiejętnym wykorzystywaniu nadarzających się szans, okazji.
Dokąd chcesz iść? Jak tam chce
(…)
… produktów
dystrybucja
wydajność
jakość → przyjęcie procesów technologicznych które poprawią ją
system informowania kierownictwa
finansowa:
rekapitalizacja
zarządzanie środkami pieniężnymi
redukcja zadłużenia
struktura własności
Kluczowe zadania restrukturyzacji organizacyjnej:
Kierownictwo musi:
- ustalić skład personelu na kluczowych stanowiskach (stworzyć kluczową grupę personelu)
- przeprowadzić…
…:
- asortyment produktów
- dystrybucja
- proces produkcyjny
- kontrola jakości
- systemy informowania kierownictwa
- powiązanie ze strategią firmy
- ocena wewn potencjału firmy
- wdrożenie zmian operacyjnych
Restrukturyzacja finansowa:
- zapewnienie efektywności zarządzania przepływami pieniężnymi
- wyzbycie się zbędnych i nieefektywnych aktywów
- restrukturyzacja, spłata i refinansowanie zadłużenia…
… innowacyjności
innowacje-tworzenie nowych, wartościowych rzeczy, innowacje produktowe to skomercjalizowana wiedza (wiedza, która kupił klient)
zarządzanie wiedzą jest potrzebne do zwiększenia innowacyjności, innowacyjność zwiększa szansę tworzenia innowacji.
Bariery:
-opór pracowników przed dzieleniem się wiedzą
-brak systemów gromadzenia i rozpowszechniania wiedzy
-słabo rozwinięte komunikacje wewnątrz firmy…
… warunki pracy
- pracownik jest chroniony, chcąc ukarać pracownika karą finansową to należy udowodnić winę umyślną, albo rażące niedbalstwo, wysokość kary nie może przekraczać 3krotnego wynagrodzenia
-produkty pracy zawłaszcza pracodawca
PRZYKŁADOWE ROZWIĄZANIA:
umowa o pracę ze zwiększonymi uprawnieniami, zadaniami, odpowiedzialnościami, zwiększone wynagrodzenie.
Sposoby zawierania kontraktów…
… i Nortona. Według Kaplana i Nortona tradycyjne wskaźniki finansowe nie mogą być jedyną podstawą zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem
składa się z 4 perspektyw, w ramach każdej z perspektyw ustala się cele strategiczne, mierniki celów oraz wyznacza ich wartości docelowe (cele szczegółowe):
1.rozwoju (i uczenia się)
opisującej stan podstawowych zasobów przedsiębiorstwa, wskazując na potrzeby…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)