Zarządzanie strategiczne - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 315
Wyświetleń: 994
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie strategiczne - wykład - strona 1 Zarządzanie strategiczne - wykład - strona 2 Zarządzanie strategiczne - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Zarządzanie strategiczne - wykład
Ewolucja zasobowej koncepcji przedsiębiorstwa
Kiedyś to co było materialnie widoczne, a ich zużycie dość jednoznacznie mierzalne. Rozwój gospodarczy wykazał, że uwzględnienie tylko materialnych zasobów jest niewystarczające a konieczne jest uwzględnienie czynników niematerialnych.
Zasoby
Materialne: Grunty
Budynki
Maszyny urządzenia
Pieniądze
Materialy
Niematerialne Relacyjne: Relacje z dostawcami, Relacje z klientami, pozostałe relacje z otoczeniem
Reputacja i świadomość marki
Umiejętności: Wiedza zdolności innowacyjne
Zdolności integracyjne
Kultura organizacyjna Strategia konkurencyjna i misja oparta na wiedzy
Instrumenty zarządzania wiedzy:
Społeczno-kulturowe
Ekonomiczne i finasowe Procesy przejmowania, tworzenia, magazynowania, Przewaga
Instytucjonalna prawne przetwarzania i wykorzystywania wiedzy konkurencyjna
Techniczno-informacyjne
Hierarchia zasobów przedsiębiorstwa
Kluczowe kompetencje
Kompetencja wartość zasobów trudność imitacji
Zdolności
Zasoby
Konkurencyjność zasobów przedsiębiorstwa
Przedsiębiorstwo powinno zadbać w pierwszej kolejności o aktywa dające przewagę w dłuższym okresie, a zatem:
Specyficzne, występujące rzadko, mające mało substytutów
Trwałe i niezmienne w czasie
Podlegające prawnej ochronie
Nieprzejrzyste, trudne do rozpoznania i skopiowania przez konkurencje
Kompleksowe, powiązane z nimi zasobami, tworzące charakterystyczny układ dla danego przedsiębiorstwa
Nie wszystkie umiejętności są kluczowymi kompetencjami, jedynie te, które dodają większą wartość niż analogiczne kompetencje konkurentów.
Kluczowe czynniki sukcesu - źródła przewagi konkurencyjnej Można podzielić je na 5 głównych grup:
Rynkowa pozycja przedsiębiorstwa (możemy ją mierzyć absolutnym lub relatywnym udziałem w rynku oraz ewolucją tego udziału)
Kosztowa pozycja przedsiębiorstwa
Marka zakorzenianie rynkowe
Kompetencje techniczne i opanowanie technologii
Rentowność i siła finansowa
Pomiar pozycji konkurencyjnej Pomiaru tego dokonuje się według następującej sekwencji:
Określenie kryteriów pomiaru - kluczowych czynników sukcesu
Ocena wagowa wybranych kryteriów


(…)


Strategia agresywna maxi-maxi
s. konserwatywna
maxi-mini
słabości
S. konkurencyjna
Mini-maxi
s. defensywna
mini-mini
Ten sposób oceny jest oparty na bardzo ogólnym uwzględnianiu czynników (uproszczenie ze jak cos jest białe albo czarne)
Benchmarking wychodzi poza tradycyjną analizę pozycji konkurencyjnej. Sztuka najlepszyk praktyki gdziekolwiek ona funkcjonuje i prowadzi do zrozumienia jak te najlepszą…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz