Zarządzanie przez tworzenie idei - omówienie.

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 399
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie przez tworzenie idei  - omówienie. - strona 1 Zarządzanie przez tworzenie idei  - omówienie. - strona 2

Fragment notatki:

Zarządzanie przez tworzenie idei. Opisując technikę zarządzania przez tworzenie idei należy zaznaczyć, że pojawiła się ona na etapie tworzenia przedsiębiorstwa pionierskiego, co z pewnością nie pozostało bez wpływu na jej organizacyjną postać. W pionierskim przedsiębiorstwie najczęściej sam założyciel kierował swoim zakładem. Przedsiębiorstwo takie istniało zazwyczaj dzięki osobowości właściciela, który poprzez swoje zaangażowanie i fantazję potrafił wypełnić konkretne potrzeby życia gospodarczego. Z kilkoma współpracownikami i często z niewielkim kapitałem tworzył zazwyczaj mały zakład. Dzięki pilności i oszczędności mógł po dwudziestu latach posiadać zakład zatrudniający stu pracowników. Najistotniejsze były dla niego wyniki techniczno-ekonomiczne. Jego sfera zainteresowania zamykała się pomiędzy produktem, który wytwarzał i rynkiem, który udało mu się zdobyć. Należy jednak dodać, że jako organizator posiadał wyraźnie sformułowany cel istnienia przedsiębiorstwa, dlatego też stanowi ono najprostszą formę organizacji celowej. Wyróżnikami charakterystycznymi dla techniki zarządzania przez tworzenie idei bazującej na organizacji typu pionierskiego są:
a/ autokratyczny styl zarządzania -
kierowanie bazuje na prestiżu jaki posiada przedsiębiorca u swoich podwładnych. Wprawdzie obecnie dość powszechnie poddaje się krytyce styl autokratyczny, to jednak ówcześnie był on dość powszechnie stosowany, zapewniał bowiem wszystkim zatrudnionym poczucie bezpieczeństwa. Absolutny autorytet zwierzchnika opierał się na następujących wyróżnikach:
osobistej znajomości wszystkich pracowników wraz ze znajomością ich stosunków rodzinnych, znajomości wszystkich czynności i urządzeń przedsiębiorstwa, bo najczęściej sam je instalował, osiągnięciu społecznego sukcesu i przez to posiadaniu prestiżu, b/ bezpośredniej komunikacji -
znajomość przedsiębiorcy ze wszystkimi zatrudnionymi jest prosta i bezpośrednia. Zlecenia na wykonanie prac są bezpośrednio kierowane do majstrów i robotników. Ponieważ wszyscy się nawzajem znają i widują codziennie, nie pojawiają się istotniejsze trudności i konflikty. Bezpośrednie kontakty są korzystne i z tego względu, że nadają zleceniom cechę osobistego zaangażowania. Przedsiębiorca mówi najczęściej potocznym językiem swoich pracowników, c/ organizacja pracy ukierunkowana na ludzi -
często przedsiębiorca, a także jego współpracownicy rezygnują z tych czynności, które sprawiają im najwięcej trudności, a wybierają te które są dla nich łatwiejsze. Każdy z pracowników wybiera taką grupę czynności, która najbardziej odpowiada jego uzdolnieniom. W ten sposób powstaje z czasem elastyczny system ograniczania zadań, jak również wysoka motywacja do pracy,

(…)

… swoje własne koncepcje. Proces kontroli ukierunkowany jest na bezpośredni kontakt z klientami, których oceny służą do korekty realizowanych działań i umożliwiają znalezienie przyczyn niezgodności. Symptomami sytuacji kryzysowej w tej technice są:
spadek zysku, konflikty w zarządzaniu, skargi klientów, zakłócenia w komunikacji, spadek motywacji do pracy. W warunkach przekształceń strukturalnych gospodarki
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz