Model Bleichera

Nasza ocena:

5
Pobrań: 231
Wyświetleń: 1729
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Model Bleichera - strona 1 Model Bleichera - strona 2 Model Bleichera - strona 3

Fragment notatki:


Model Bleichera
 
Bardzo skąpe źródła (w sumie tylko 3 strony w zeszytach naukowych), także trudno nazwać to wyczerpującym podejściem do tematu, ale cóż… Na bezrybiu i rak ryba…
 
Najpierw wykresik z zeszytów naukowych (nienajlepsza jakoś skanu, ale te najmniej czytelne rzeczy poprawiłem).
 
 
 
Model Bleichera podobny jest do Greinera z tą różnicą, że bierze pod uwagę zewnętrzne alternatywy rozwoju. Model Bleichera składa się z 6 faz. Każda z nich kończy się specyficznym kryzysem, który (tak jak u Greinera) jest bardzo ważnym momentem - jeśli poradzimy sobie z kryzysem - przechodzimy do następnej fazy. Jeśli nie, firma najprawdopodobniej upadnie.
 
Pierwsze trzy fazy opierają się na wewnętrznym potencjale firmy. Dalszy rozwój przedsiębiorstwa może być realizowany poprzez połączenie z innym przedsiębiorstwem, co stwarza możliwość korzystania ze wspólnego potencjału.
 
Poniższy tekst pochodzi z Wybranych modeli organizacji autorstwa Ewy Kozień. Dodałem nagłówki, żeby łatwiej się czytało.
  Faza pionierska W pionierskiej fazie rozwoju przedsiębiorstwa istotny jest pomysł związany z tym, jaki wyrób będzie produkowany oraz działania skoncentrowane na próbie opanowania technologii. W momencie, gdy proces produkcyjny zostanie opanowany z sukcesem, nowy produkt, który zaspokoi potrzeby ograniczonego kręgu odbiorców, zostanie wprowadzony na rynek ( wejście na rynek poprzez niszę ). Aktywność w fazie pionierskiej skupiona jest wyłącznie w całości na idei technologicznej i wejściu na rynek. Założyciel przedsiębiorstwa jest często zarówno wynalazcą i przedsiębiorcą, cechuje go kreatywność, innowacyjność i gotowość poniesienia na siebie ryzyka. W zakresie wewnętrznej organizacji można zauważyć wiele improwizacji, przedsiębiorca wydaje polecenia osobiście i bezpośrednio swoim podwładnym. Zarządza przedsiębiorstwem, opierając się na własnych umiejętnościach, wiedzy, intuicji i doświadczeniu. Zachowania pracowników są wzmacniane przez osiąganie sukcesu. W operatywnym działaniu na plan pierwszy wysuwają się problemy w zakresie realizacji funkcji przedsiębiorstwa związane z zaopatrzeniem, gospodarką materiałową, produkcją, magazynowaniem i dystrybucją. Dużo uwagi poświęca się zabezpieczeniu finansowemu.
 
Czynników kryzysogennych fazy pionierskiej można upatrywać w samej idei przedsiębiorczości oraz w niewystarczających zasobach lub też przyczyny kryzysu mogą tkwić w zbyt małych umiejętnościach menadżerskich przedsiębiorcy.
  Faza zdobywania rynku W fazie zdobywania rynku udaje się zrealizować przedsiębiorstwu jego podstawową ideę dotyczącą szerszego udostępnienia odbiorcom produktu na rynku. Nisza rynkowa zostaje poszerzona. Zwiększa się niebezpieczeństwo wystąpienia wąskich gardeł w zakresie dostaw. Z ciągłym wzrastaniem przedsiębiorstwa związane są potrzeby finansowe, oznacza to niekiedy przyjęcie nowych wspólników lub zmianę formy prawnej przedsiębiorstwa celem zwiększenia zasobów finansowych.

(…)

… i wykorzystanie jego potencjału. Proces koncentracji kilku organizacji prowadzi do tworzenia takich form organizacyjno-prawnych jak holding. Układ typu holdingowego nazywany jest potocznie układem matka-córka (spółka holdingowa - spółka filialna). Przedsiębiorstwo macierzyste działa jako holding strategiczny i finansowy. (Holding finansowy pozwala na scentralizowane dysponowanie znacznymi środkami finansowymi…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz