Zarządzanie przez cele

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 3024
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie przez cele - strona 1

Fragment notatki:

Czego dotyczy ta notatka. Otóż: filozofii zarządzania przez cele, sposobu postępowania w zarządzaniu przez cele, problemów związanych z zarządzaniem przez cele. Mogę dodać że te problemy są dość szczegółowo opracowane.

Zarządzanie przez cele
To, co się obecnie popularnie określa jako „zarządzanie przez cele”, jest reformistycznym sposobem podejścia, usiłującym odwrócić kierunek planowania tak, aby przebiegało ono od dołu w górę hierarchii organizacyjnej. Filozofia, sposób postępowania i problemy zarządzania przez cele (ZPC).
Filozofia zarządzanie przez cele:
Przy tradycyjnym sposobie podejścia do planowania i kontroli rodzice mogli powiedzieć uczniowi w klasie maturalnej, że jego konkretnym zadaniem jest co najmniej jedna ocena bardzo dobra, najwyżej jedna dostateczna i ani jedna niedostateczna. Wynikałoby to z ich ciągłych celów kształcenia ,oznaczających przyjęcie na uniwersytet. Jeśli uczeń zdołałby zrealizować to zadanie i osiągnąć ten cel, zapewne jego rodzice daliby mu nagrodę :okazali uznanie, opłacili czesne czy kupili nowy samochód, Przypuśćmy jednak, że rodzice ucznia zastosowali radykalnie odmienne podejście w postaci zarządzania przez cele. Zamiast rozpoczynania od ustalenia celów dla ucznia, pierwszym krokiem byłoby skłonienie go do określenia własnych celów i zadań dotyczących wykształcenia. Uczeń przedstawiłby je rodzicom i kontrolował swoje ogólne zachowanie tak, aby zrealizować te zadania. Przynajmniej w końcu roku, ale raczej należałoby mieć nadzieję, że częściej, uczeń przedstawiłby rodzicom własną ocenę swoich wyników w realizacji własnych zadań. Sposób podejścia ZPC zakłada, że uczeń działałby sku­teczniej, bo sam zaplanował swoje cele i sam kontroluje swoje zachowanie. Może nawet pracowałby więcej, ponie­waż jest zaangażowany we własne plany i wykształcenie. Być może są to zbyt optymistyczne założenia, gdyż uczeń mógł nie być dostatecznie dojrzały do określenia swych zadań akademickich, a może nawet nie wiedział, że chce wstąpić na uniwersytet. Być może też. gdyby miał taką możliwość, uczeń zadecydowałby, że wcale nie zamierza uczyć się na uniwersytecie. Niestety, wielu młodych ludzi znalazło się na uniwersytecie tylko dlatego, że ich rodzice tego oczekiwali i w tym celu ukształtowali życie swoich dzieci.
U podstaw ZPC mieści się zbiór przekonań o ludziach i nowoczesnych organizacjach. W myśl tych przekonań prawdziwe są następujące stwierdzenia:
1. Większość ludzi odczuwa potrzeby władzy, autonomii, kompetencji, osiągnięć i twórczości, motywujące w coraz większym stopniu tych, którzy zaspokoili potrzeby fizjo­logiczne i bezpieczeństwa.
2. Ludzie pragną zaspokoić swoje potrzeby przez pra­cę, jeśli im się to umożliwi; ludzie dojrzali nie są z na­tury leniwi; mają wrodzoną energię, która wyzwala się wtedy, gdy mają samodzielność.
3. Poziom wykształcenia, kompetencji i specjalizacji pracowników podniósł się w takim stopniu, że każdy z nich ma do wniesienia znaczną wiedzę — często nie znaną prze

(…)

… bieżących spraw operacyjnych, wielu kierowników niechętnie odnosi się do wymagań czasu, stawianych przez ZPC, które przyniosą efekty dopiero w przyszłości — je­żeli w ogóle. Osoby, które uważają się za skutecznych kierowników, mogą nie odczuwać żadnej potrzeby po­święcania czasu i energii takiemu zbędnemu zamierzeniu.
Zbyt wąski punkt widzenia. Zarządzanie przez cele jest nakierowane w indywidualistyczny…
…, żeby wprowadził system ZPC „do popołudnia następnego czwartku". Jednakże zarządzanie przez cele nie jest daw­ką lekarstwa, zażywaną przez chore przedsiębiorstwo dla wyzdrowienia, ani prostą techniką, którą można zastoso­wać w ciągu trzech godzin. Jest ono zarówno filozofią, jak i zbiorem technik, których pełne zastosowanie wyma­ga lat.
Sposób postępowania w zarządzaniu przez cele:
Podstawowym dążeniem…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz