Zarządzanie należnościami

Nasza ocena:

3
Pobrań: 133
Wyświetleń: 749
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie należnościami - strona 1 Zarządzanie należnościami - strona 2 Zarządzanie należnościami - strona 3

Fragment notatki:


Zarządzanie należnościami
Należności to aktywa bieżące, które są roszczeniami firmy w stosunku do jej klientów, a wynikają z dostarczenia produktów i usług, za które zapłata nastąpi w późniejszym terminie. O tym, jak ważne jest zarządzanie płynnością finansową, a w tym należnościami, łatwo się przekonać, przyglądając się firmom, które upadają nie dlatego, że ponoszą straty, ale dlatego, że nie mają pieniędzy, chociaż ich towar dobrze się sprzedaje. Tymczasem posiadanie wystarczających środków pieniężnych zależy nie tylko od wielkości sprzedaży, ale i od tego, jak duże są należności jednostki oraz jaka jest szansa na to, że będą one możliwie szybko zapłacone. Zarządzanie należnościami w praktyce nie jest jednak łatwe. Obejmuje ono bowiem tak trudne zagadnienia jak umiejętna ocena wierzytelności odbiorców, ocena opłacalności przyznawania kredytu kupieckiego czy też skuteczna kontrola spłaty należności.
Nie zawsze też należności wykazane w bilansie równe są należnościom realnym. Kwota należności od każdego odbiorcy musi wynikać z odpowiednich dokumentów. Tymczasem w aktywach bilansu znajdziemy tylko wartość netto należności, czyli należności w kwocie wymagającej zapłaty, pomniejszone o rezerwy na należności wątpliwe. Dopiero z informacji dodatkowej można uzyskać informacje o należnościach brutto i utworzonych rezerwach. Należności handlowe, czyli należności z tytułu dostaw robót i usług, są dla zarządzającego firmą źródłem informacji o tym, ile sprzedaje się na kredyt handlowy. Wielkość należności może być określona matematycznym wzorem: N = K × S gdzie: N - wielkość należności,
K - wielkości sprzedaży dziennej z udzielonym kredytem handlowym,
S - średni okres egzekwowania należności. Firma musi posiadać środki pieniężne, aby mogła finansować należności. Każde odroczenie terminu płatności powoduje, że sprzedawca otrzymuje środki pieniężne w późniejszym terminie. Oznacza to, że sprzedawca na bieżącą działalność musi wyłożyć środki pochodzące np. z kredytu krótko- lub długoterminowego, a nie te, które mógłby otrzymać, sprzedając ten towar za gotówkę płatną w momencie sprzedaży. Kredyt, tak jak i inne zewnętrzne źródła finansowania, kosztuje, a pozyskanie pieniędzy z banku nie należy obecnie do tanich sposobów finansowania działalności.
Ocena posiadanych należności Nie jest możliwe umiejętne zarządzanie należnościami bez znajomości metod oceny posiadanych należności (opartych na danych księgowych i finansowych). Są one niezbędne zarówno do wykrywania różnego rodzaju nieprawidłowości, jak i do wprowadzania poprawek w gospodarowaniu należnościami.
Analizując należności, należy zawsze mieć na uwadze specyfikę warunków działania firmy. Nie zawsze teoretyczne reguły są trafione. Przykładowo firma, w której zdolności produkcyjne wykorzystane są w niewielkim stopniu, powinna prowadzić bardziej liberalną politykę kredytową, ponieważ każdy przyrost sprzedaży wpływa istotnie na wzrost zysku. Inaczej jest w przypadku firmy, która w dużym stopniu wykorzystuje swoje zdolności produkcyjne. W takim przypadku liberalna polityka kredytowa może przynieść większe koszty niż korzyści.

(…)

… o podpisaniu czeku oraz robienie na czekach świadomych błędów.
.
Rachunkowość zarządcza - zarządzanie należnościami (4) Kontrola efektów zarządzania
 Weryfikacja stanu należności polega na sprawdzeniu kompletności, dokładności ich wyliczenia oraz ściągalności. Dokonując takiej weryfikacji, biegły rewident powinien stwierdzić, czy figurujące w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym należności…
… faktury. Syntetyczna ocena
Na zakończenie okresu sprawozdawczego każda firma powinna zrobić „rachunek sumienia” i odpowiedzieć na następujące pytania, odpowiedzi na które umożliwią syntetyczną ocenę skuteczności zarządzania należnościami (na podstawie E. Eljasiak, W. Parteka Przepływy gotówkowe, ODDiK Gdańsk):  Na jakich warunkach firma udziela kredytu towarowego swoim klientom?  W jaki sposób jest ten kredyt kontrolowany?  Na ile efektywne są sposoby kontrolowania udzielanych kredytów?  Jaka jest skuteczność ściągania należności? Efekty zarządzania należnościami widać już w bilansie. Podlegają one ocenie zarówno właściciela, akcjonariuszy (udziałowców), potencjalnych inwestorów, kredytodawców, jak i biegłego rewidenta. Jedną z instytucji badających efekty zarządzania należnościami jest biegły rewident. Weryfikacja stanu należności polega na sprawdzeniu ich kompletności, dokładności wyliczenia i ściągalności. Biegły rewident powinien stwierdzić, czy figurujące w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym należności nie zawierają kwot przedawnionych lub nieściągalnych i jaka jest szansa ich ściągnięcia. W małych jednostkach należne odsetki za zwłokę są najczęściej anulowane w zamian…
… podejściem, co w praktyce jest jednak zadaniem niezwykle trudnym.
Nowy klient jest przecież szansą na zwiększenie sprzedaży, a więc i zysku, ale może być i źródłem straty, kupując towar na kredyt, którego nigdy nie spłaci. Pamiętajmy jednak, aby koszt pozyskania informacji o kliencie nie był większy niż potencjalny zysk
Początek formularza
Rachunkowość zarządcza - zarządzanie należnościami (2)
Przyznawanie…
… kredytów kupieckich
 Wydłużenie okresu kredytowania odbiorców powoduje wzrost należności i może, ale nie musi, prowadzić do wzrostu sprzedaży i zysku. Działanie takie powinna poprzedzić analiza kosztów kredytu, czyli ustalenie, ile musimy zapłacić za udzielenie odbiorcy kredytu. W warunkach gospodarki kredytowej przedsiębiorstwa coraz częściej sprzedają swoje produkty na warunkach kredytowych. Odbywa…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz