Zarządzanie na rynku doznań

Nasza ocena:

5
Pobrań: 266
Wyświetleń: 1883
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie na rynku doznań - strona 1 Zarządzanie na rynku doznań - strona 2 Zarządzanie na rynku doznań - strona 3

Fragment notatki:


ZARZĄDZANIE NA RYNKU DOZNAŃ EWOLUCJA ZARZĄDZANIA Rynek doznań- pojęcie wywodzi się z publikacji Josepha Pine'a i Jamesa Gilmore'a pt.: „Praca jest teatrem a każda firma jest sceną”. Rynek doznań jest kolejnym etapem ewolucji otoczenia rynkowego firm. By na niego przejść trzeba nauczyć się nowych zasad opierających się na silnym zróżnicowaniu produktu i dostosowaniu go do potrzeb indywidualnego klienta, pobierając za to wyższą cenę. Dwa kluczowe mechanizmy Dosto sowanie do klienta- wykonanie produktu na miarę potrzeb klienta, na podstawie charakterystyki grupy bądź jednostki Utowarowienie - proces upowszechnienia się innowacji rynkowej, dotychczasowa atrakcyjna nowość staje się standardem PROCES Rynek towarów - konkurują na nim producenci, oferujący niezróżnicowane produkty po cenie rynkowej, zwiększa ona szanse sprzedaży i zależy od tego jaką cenę proponują inni sprzedawcy, ile jest wystawionych produktów (podaż) i ile jest osób chętnych na zakup (popyt) Najprostsza forma działalności rynkowej Niezróżnicowany produkt Potrzeby klientów są nieistotne dla organizacji działań firmy Cena rynkowa Producenci rolni i firmy wydobywające minerały i inne surowce Rynek dóbr - konkurują na nim producenci dający się wyróżnić. Sprzedają konkretne produkty po cenie premium, która jest wyższa niż cena rynkowa, a także wyższa niż przewiduje rachunek kosztów (cena rynkowa + koszty wytworzenia) By zachować unikalność i rozpoznawalność dąży się do zdobycia i utrzymania marki. Utrata marki prowadzi do spadku na niższy poziom, na rynek towarów, dlatego firmy starają się tego uniknąć poprzez np.: obniżanie kosztów, obniżanie kosztów pracy, obniżenie jakości, lub inne sposoby odwołujące się do zaspokojenia jakiejś istotnej zidentyfikowanej potrzeby klienta (działalność niszowa). Wszelkie pomysły natychmiast są podłapywane przez konkurentów i to co było wyróżniającą innowacją po pewnym czasie staje się standardem (automatyczne utowarowienie). Rynek masowy Dobra raczej niezróżnicowane Innowacje łatwe do skopiowania przez konkurentów Potrzeby klientów mają niewielkie znaczenie Cena rynkowa plus Firmy oferujące produkty przemysłowe Ryn ek usług - konkurują na nim producenci niematerialnych działań, pobierając za to cenę premium. Konkurencja jednak i tutaj nie śpi dlatego trzeba się dalej rozwijać np. poprzez: rozbudowanie wizerunku marki, tworzenie pakietów lojalnościowych, oferowanie gwarancji, tworzenie pakietów nowych atrakcyjnych usług towarzyszących, przejście na wyższy etap rozwoju rynku. Duża przestrzeń do wyróżnienia się spośród konkurentów

(…)

… się jakość, co znalazło swoje odzwierciedlenie w:
TQM (Total Quality Management; Kompleksowe zarządzanie jakością)- takie kierowanie produkcją we wszystkich jej fazach i ogniwach, aby osiągnąć wyrób najwyższej jakości. Kompleksowe zarządzanie jakością obejmuje następujące obszary działania składające się na rzecz poprawy jakości produktu:
Strategiczne zaangażowanie (którego się nie osiąga, a do którego dąży…
… na prestiżu, wyróżnieniu, uznaniu, wyrażające szczególną kulturową wartość. Produkty nabywane przez konsumentów mają często różny kapitał symboliczny, w zależności od kontekstu kulturowego i społecznego. Klienci pragną informacyjnie wykorzystać produkty do wykazania się „kodami gustu” w grupie społecznej. Firmy oferują klientom coś w rodzaju elementów „pakietów tożsamości” do samodzielnego skompletowania…

4 główne metody realizacji zarządzania na rynku doznań (Daniela Hjorth, Monika Kostera)
Bezpośredniość- usytuowanie w konkretnym miejscu i czasie. Przeżycia nie są abstrakcyjne, lecz uplasowane w kontekście kulturowym i społecznym. Ludzkie doświadczenie jest zawsze zapośredniczone przez zmysły
Subiektywność- powiązanie przeżycia z doświadczającym podmiotem.
Swawolność- zabawa, czyli otwartość…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz