Zarzadzanie jakością - TQM

Nasza ocena:

3
Pobrań: 357
Wyświetleń: 1771
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarzadzanie jakością - TQM - strona 1

Fragment notatki:

Wisniewska. Uczelnia, z której pochodzi notatka to . Zajęcia prowadzi dr hab. Leszek Pawłowicz. Notatka składa się z 16 stron.
TQM Total Quality Management ( TQM ) jest filozofią zarządzania zmierzającą do najbardziej efektywnego wykorzystania zasobów ludzkich i materialnych danej organizacji dla osiągnięcia wytyczonych przez nią celów;
Co to jest TQM Total Quality Managemen t można określić jako wdrażanie kultury powszechnej jakości; To także proces zarządzania prowadzony przez naczelne kierownictwo przy zaangażowaniu całej załogi i realizowany we wszelkich funkcjach przedsiębiorstwa oraz fazach i procesach tworzenia produktu. „Ojcowie” TQM W. Shewhart
W. Edward Deming, Joseph M. Juran, Philip B. Crosby, Armand V. Feigenbaum, Kaoru Ishikawa ,
Massaki Imai
Polscy przedstawiciele
Edward Kindlarski
Elżbieta Skrzypek
Krystyna Lisiecka
Bronisław Oyrzanowski
Zbigniew Kłos
Tadeusz Wawak
Tezy Deminga Teza 1: Stwórz i utrwal sytuację, w której pracownicy będą dążyć do ciągłego doskonalenia wyrobów lub usług, do wprowadzania innowacji w każdej sferze po to, aby możliwie najlepiej zaspokoić potrzeby klientów.
Teza 2: Ucz każdego nowej filozofii. W przedsiębiorstwie nie mogą być akceptowane ani materiały niskiej jakości, ani złe wykonawstwo, ani wadliwe produkty, ani niedbałe usługi.
Tezy Deminga Teza 3: Uświadom sobie i innym prawdziwy cel kontroli. Nie jest nim tylko wykrywanie braków, lecz doskonalenie procesów produkcyjnych i obniżanie kosztów.
Teza 4: Zaopatrzenie musi dysponować odpowiednimi narzędziami kontroli jakości nabywanych materiałów, półproduktów, części, itp.
Tezy Deminga Teza 5: Doskonal wciąż system produkcji i świadczenia usług. Eliminuj marnotrawstwo i podnoś jakość w każdej dziedzinie: w zaopatrzeniu, transporcie, projektowaniu wyrobów, procesów i metod, w pracach inżynieryjnych i remontowych, w sferze sprzedaży, dystrybucji, rachunkowości, w płacach, produkcji, usługach posprzedażnych itd. Prawdziwa poprawa jakości nie pochodzi ze studiowania braków - efektów kontrolowanego procesu, lecz jest wynikiem analizy procesu.
Tezy Deminga Teza 6: Wprowadź nowoczesne metody szkolenia. Celem szkolenia uczyń zapoznanie pracowników z wymaganiami dobrej roboty, ukształtowanie postaw pro jakościowych i odpowiednich umiejętności.
Teza 7: Wprowadź nowoczesne metody nadzoru. Kierownictwo musi być należycie informowane, aby podejmować odpowiednie działania - w tym usuwać wszelkie bariery utrudniające osiągnięcie najlepszych wyników przez pracowników.


(…)

… przypadków wystąpienia wady w ostatnim roku;
Uszeregowano wady wg ich oddziaływania;
Wyliczono udział procentowy każdej z wad;
Wyliczono liczbę względną skumulowaną w procentach;
Wykonano diagram;
Na wykresie naniesiono krzywą Pareto w postaci słupków (liczba względna);
Naniesiono także krzywą Lorenza w postaci krzywej liniowej ( wartości skumulowane);
Diagram Ishikawy Diagram rybich ości, Analiza…
… ISO 9001, cele produkcyjne, plany produkcyjne, wskaźniki finansowe, inne certyfikaty;
Istotna rola Działu kontroli jakości;
Koncentracja na produkcie, nie na procesie;
Zajmowanie się błędami, gdy się pojawią;
Poziom 2 TQM Dryfujący
Organizacje zaangażowane w doskonalenie od ok. 3 lat;
Ciągłe doskonalenie traktowane jako program, akcja (kosmetyczna), a nie jako proces;
Brak planów dot. rozwoju…
… wyłącznie o dokładności, czyli zgodności określonej cechy z cecha wzorcową
Karta R mówi o precyzji procesu
PROCESY WINNY BYĆ DOKŁADNE I PRECYZYJNE
Karta R
Diagram Pareto-Lorenza
Diagram Pareto analiza Pareto-Lorenza, metoda 80/20, rozbudowana forma - analiza ABC. Twórca metody: Vilfredo Pareto - włoski ekonomista:
Badania na temat dystrybucji dochodów - zaledwie 20% obywateli posiada aż 80% majątku…
… i dbać o terminową realizację projektu
Nie wymienione - burza mózgów
Narzędzia wykorzystywane w MPK w Gnieźnie
Wśród wielu metod i technik stosowanych w ramach Kompleksowego Zarządzania Jakością w przedsiębiorstwie można wymienić następujące narzędzia menadżerskie:
lista zbiorcza, histogram, diagram korelacji, karty kontrolne, analiza Pareto-Lorenza, diagram pokrewieństwa, diagram zależności, diagram drzewa, diagram tablicowy, tablicowa analiza danych, diagram planowania procesu decyzyjnego, diagram sieciowy     oraz narzędzia wspomagające:
analiza pola sił, burza mózgów, technika kwestionariuszowa, rozwinięcie funkcji jakości, benchmarking analiza marketingowa SWOT*, modele organizacyjne, 1

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz