Zarządzanie firmą - ćwiczenia 2

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 658
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie firmą - ćwiczenia 2 - strona 1 Zarządzanie firmą - ćwiczenia 2 - strona 2 Zarządzanie firmą - ćwiczenia 2 - strona 3

Fragment notatki:

28.02.2013
Otoczenie organizacji
Otoczenie organizacji
Zewnętrzne (wszystko to, co z zewnątrz organizacji może na nią wpływać - otoczenie ogólne - zadaniowe
Wewnętrzne - składa się z warunków panujących i sił działających wewnątrz organizacji
Otoczenie ogólne: - zestaw różnych wymiarów i sił, wśród których działa organizacja i które tworzą ogólny kontekst tych działań
- otoczenie dalsze, pośrednie, makroekonomiczne
- oddziałuje na organizację, a ona nie ma na nie wpływu
Wymiary:
Ekonomiczny (stan gospodarki, w którym przyszło nam działać)
Techniczny (przekształcanie zasobów w produkty i usługi; w administracji - stosowanie podpisów elektronicznych)
Społeczno-kulturowy (wartości, obyczaje, nawyki pojawiające się w społeczeństwie, w którym funkcjonuje dana organizacja)
Polityczno-prawny (odnosi się do regulacji prawnych; KPA)
Międzynarodowy (zakres, w jakim organizacja uczestniczy w działalności gospodarczej innych krajów)
Otoczenie zadaniowe
- składa się z konkretnych organizacji lub grup, które mogą wpływać na organizację
- otoczenie bliższe, bezpośrednie, mikroekonomiczne
- oddziałuje na organizację, a ona oddziałuje na nie
Wymiary
Klienci
Konkurencie (inne organizacje, które konkurują z nami; np. gminy walczą o zameldowanych mieszkańców)
Dostawcy (np. artykuły biurowe; media)
Regulatorzy (kontroler; ma możliwość władczego oddziaływania na organizację; np. Państwowa Inspekcja Pracy, Sanepid, Generalny Inspektor Danych Osobowych, Regionalna Izba Obrachunkowa)
Partnerzy strategiczni (np. miasta partnerskie)
Środowisko wewnętrzne
Właściciel (w administracji: państwo)
Zarząd
Pracownicy
Kultura organizacji
Fizyczne środowisko pracy (budynek, siedziba)
System
- współzależny zbiór elementów funkcjonujący jako całość
Zamknięty - menadżer jest ponad procesem konwersji (transformacji) - może wpływać na zasoby, proces konwersji i rezultaty - w rzeczywistości menadżerowie nie działają w takich systemach
Otwarty - w takich systemach działają menadżerowie w zarządzaniu - menadżer może jedynie wpływać na proces konwersji
Strefy wpływów w organizacji
Strategiczne - od menadżerów najwyższego szczebla
Administracyjne - głównie od menadżerów średniego szczebla
Operacyjne - głownie od menadżerów najniższego szczebla
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz