Zarządzanie - definicje

Nasza ocena:

5
Pobrań: 21
Wyświetleń: 665
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie - definicje - strona 1 Zarządzanie - definicje - strona 2 Zarządzanie - definicje - strona 3

Fragment notatki:

SŁOWNIK A Analiza break-even - jest to analiza relacji między całkowitą wysokością sprzedaży i całkowitym jej kosztem, określająca rentowność na różnych poziomach wielkości produkcji i sprzedaży. Ma miejsce przy stosowaniu rachunku kosztów zmiennych. Pozwala wyznaczyć punkt zrównoważenia pełnych kosztów produkcji wskazujący kiedy przychody ze sprzedaży dokładnie pokrywają całkowite koszty przedsiębiorstwa. Analiza break-even dostarcza informacji pozwalających na lepsze planowanie przyszłej produkcji i sprzedaży.
Analiza porównawcza - polega na ustaleniu w wielkościach bezwzględnych i względnych wzrostu lub zmniejszenia poszczególnych pozycji sprawozdań finansowych.
Analiza wskaźnikowa -  jedna z metod oceny sytuacji majątkowej i finansowej. Pozwala zarówno na porównywanie sytuacji różnych firm z tych samych lub podobnych branż, jak i na śledzenie zmian sytuacji danej firmy na przestrzeni czasu.
Analiza struktury - polega na ustaleniu  udziału procentowego poszczególnych pozycji sprawozdania w wartości łącznej w jednym sprawozdaniu finansowym.
B Balanced Scorecard (zrównoważona karta wyników) - jest to koncepcja zrównoważenia klasycznych finansowych mierników oceny innymi strategicznie ważnymi parametrami niefinansowymi w takich obszarach jak: perspektywa klienta, efektywności procesów wewnętrznych oraz wzrostu i rozwoju. Jest to również skuteczna technologia komunikacji strategii przedsiębiorstwa wśród pracowników, ukierunkowująca ich na te działania przedsiębiorstwa, które determinować będą jego sukces i pozycję rynkową w przyszłości. Biznes Plan - formalny dokument przedstawiający zamierzone przez przedsiębiorstwo przedsięwzięcie rynkowe, ocenę jego realności, sposób i strategię korzystnej realizacji, kompetencje menedżerów i pracowników oraz koszty i spodziewane zyski stanowiące uzasadnienie celowości użycia własnych środków kapitałowych, a także wiarygodności zwrotu udzielonej przedsiębiorstwu pożyczki przez bank lub innych kredytodawców. Biznes plan jest konieczny przy staraniach o uzyskanie kredytów i przedstawia wówczas uzasadnienie i argumentację mające przekonać kredytodawcę o korzyściach realizacji zamierzenia, stanowiących gwarancję zwrotu otrzymanego kredytu. Business Process Reengineering (BPR) - jedna z najnowocześniejszych metod usprawniania organizacji i zarządzania polegająca na radykalnym przeprojektowaniu procesów w przedsiębiorstwie  w celu poprawy osiąganych wyników (koszty, jakość). Metoda BPR jest stosowana przez przedsiębiorstwa, dla których jedyną nadzieją i szansą na przetrwanie jest kompletna reorganizacja. Budżet - zestawienie planowanych na dany okres (np. tydzień, miesiąc, najczęściej rok) dochodów i wydatków jednostki gospodarującej. Celem sporządzania budżetu jest racjonalizacja wydatków. Budżet stanowi podstawę finansowego planowania przedsięwzięć oraz dostarcza najważniejszych informacji potrzebnych do kontroli prowadzonej działalności.


(…)

… roku x zainwestowany kapitał
  Koszty - stanowią wyrażone w pieniądzu zużycie składników majątku, usług obcych, nakładów pracy pracowników oraz niektóre wydatki nie odzwierciedlające zużycia, związane z prowadzeniem działalności przez jednostkę gospodarczą w określonej jednostce czasu. Koszt bezpośrednie - to koszty określone według kryterium sposobu ich odnoszenia na produkty pracy jednostki lub miejsce powstawania kosztów. Są to koszty, które można przypisać do produktu za pośrednictwem dokumentów księgowych. Do kosztów bezpośrednich możemy zaliczyć przede wszystkim: materiały bezpośrednie, robociznę bezpośrednią oraz inne koszty, które możemy odnieść wprost na jednostkę wytwarzanego produktu. Koszty finansowe - są to poniesione koszty operacji finansowych. Składają się one w szczególności z odsetek, w tym także odsetek za zwłokę w zapłacie, z prowizji od pożyczek i zobowiązań, strat na sprzedaży papierów wartościowych, ujemnych różnic kursowych itp. Koszty działalności produkcyjnej - to koszty, które występują w jednostce prowadzącej działalność produkcyjną . Koszty te są związane z wytwarzaniem produktów pracy w postaci wyrobów gotowych, półfabrykatów i produkcji w toku. Koszty operacyjne - koszty generowane przez działalność firmy, lecz nie związane bezpośrednio z wytworzeniem jej produktów. Koszty pośrednie - w przeciwieństwie do kosztów bezpośrednich nie wiążą się one bezpośrednio z prowadzoną działalnością, ale z istniejącym potencjałem produkcyjnym. Możemy je odnieść, na podstawie dokumentów źródłowych, na poszczególne produkty pracy (wyroby,  usługi). Do kosztów pośrednich zaliczamy…
…, sporządzanie, badanie i ogłaszanie sprawozdań finansowych, gromadzenie i przechowywanie dokumentacji.
Rachunkowość finansowa - zajmuje się pomiarem i ewidencją majątku przedsiębiorstwa, operacji gospodarczych oraz przygotowywaniem na tej podstawie raportów finansowych. Sposób prowadzenia rachunkowości finansowej jest ściśle unormowany przez prawo.
Rachunkowość zarządcza - jest nienormowanym przepisami prawa…
…, w którym menedżer odpowiada i ma swobodę w zakresie podejmowania decyzji, których skutkiem są ponoszone koszty.
Centrum przychodów - ośrodek odpowiedzialności, w którym menedżer odpowiada jedynie za osiągnięcie planów przychodów i nie ma wpływu na kształtowanie kosztów wyodrębnionej jednostki.
Centrum zysków - ośrodek odpowiedzialności, w którym menedżer odpowiada zarówno za przychody, jak i za koszty.
Controlling
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz