Zarządzanie strategiczne Związek między polityką, a strategią firmy: Polityka wyznacza Strategia wyznacza decyzje wyznaczają
pole swobody pole relacji (walka, pole manewru (gry,
współpraca). opory).
Władza kultura Model Analizy strategicznej struktura tożsamość Pole swobod y - zależy od warunków zewnętrznych i wewnętrznych firmy.
Strategia - wyznacza pole relacji z innymi firmami, które z nami konkurują
(poszukiwanie relacji z innymi) nie stosujemy walki, współpracujemy, budujemy relacje.
Fuzja - całkowite połączenie dwóch firm, które nie mogą się dogadać.
Decyzje - wyznaczają kadrze kierowniczej, strategicznej pole manewru albo dobre,
albo złe. Pole w płaskich strukturach jest najlepsze.
Od struktury zależy strategia firmy.
Modele analizy strategicznej - związek pomiędzy strategią, polityką,
a decyzjami pozwalają odpowiedzieć na pytanie czym może stać się przedsiębiorstwo.
Modele analizy strategicznej łączy się z polityką przez strukturę i tożsamość.
Tożsamość - zbiorowe wyobrażenie na temat tego czym jest firma
dla pracujących w niej ludzi.
Misja organizacyjna - tym czym jest dla klientów
(zbiorowe wyobrażanie na temat).
Zarządzanie strategiczne - to kierowanie rozwojem organizacji w długim okresie, nastawione na wykorzystanie szans i unikanie zagrożeń pojawiających się w jej otoczeniu. Zarządzanie strategiczne: I. Długi horyzont planów,
II. Koncentracja na otoczenie (bliższe, dalsze),
III. Stałe badanie (diagnozowanie zmian) demograficzne, ekonomiczne,
IV. Otwartość na informacje,
V. Akceptacja częściowej nieprzewidywalności otoczenia,
VI. Korzystanie - dostęp - tolerancja informacji.
Zarządzanie strategiczne podpowiada kierownictwu firm:
(…)
… dla funkcjonowania każdej firmy.
Czy Makrootoczenie nie jest jednakowe dla wszystkich przed.
Składa się z segmentów, w których można określić trendy i zależności między nimi.
Można badać Makrootoczenie za pomocą różnego rodzaju metod i technik, m.in. analiza luki strategicznej, metoda delficka, analizy scenariuszowe.
Ważna jest umiejętność identyfikacji wydarzeń, zmian dziś i jutro, musimy wiedzieć
gdzie pozyskać…
… i przez wskazane osoby.
Cele firmy (British Airways):
lider światowy na głównych liniach przewozowych
bezpieczeństwo
mocna pozycja finansowa
zapewnienie serwisu na najwyższym poziomie i szeroka oferta usług
ukierunkowanie na klienta
sukces poprzez załogę
niezawodność i solidarność.
Myślenie strategiczne - to skomplikowany intelektualnie proces, w którym uczestniczy przedsiębiorstwo i ludzie z nim związani. Wymaga…
…. Cele i umiejętności strategiczne Etap 9. Zmiana strategiczna
Metody analizy strategicznej w odniesieniu do makrootoczenia, to zawsze opisujemy
wg. dwóch koncepcji: - bezscenariuszowa (obserwacja otoczenia i wyciąganie wniosków, staramy się określić trendy rozwojowe), - scenariuszowa (wielowariantowa).
Metoda ekstrapolacji trendów zakładają Opinie ekspertów tzw. (metoda delficka) stałą Analiza luki…
…, naukowców.
Odmiana metody delfickiej - QUEST.
Ad.3.
Rozpatruje się dwa wymiary:
cele organizacji
oczekiwanie otoczenia.
Żeby zamknąć lukę str. trzeba odpowiedzieć na 2 pytania:
1). Jak zmieniać i jaki jest stan procesów w otoczeniu?
2). Jak działać, jaki jest obecny stan procesów w organizacji?
Tu może wystąpić, trend zgodności, rozwoju przeds. Jest prawie identyczny, luka nadmiaru, kiedy trend procesu…
…, a zatem koszty robocizny na jednostkę produkcji ulegają zmniejszeniu.
Ad 3 Efekt innowacji- gromadzenie doświadczeń, pozwala na gromadzenie modyfikacji wyrobu, lepszą organizację pracy, modyfikacje technologii, wprowadzić automatyzację, TYPOWA KRZYWA DOŚWIADCZEŃ
120 85%
K
O
S
Z
T 0 PRODUKCJA sku 170
85% tempo w jakim spada krzywa przy podwojeniu się produkcji skumulowanej
Krzywą doświadczeń otrzymuje…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)